På Handelskammaren Mälardalens webbplats används cookies som gör att webbplatsen fungerar bättre.

Jag accepterar

Rekrytering

Vi hjälper dig med rekryteringen

Vi vet att kompetensförsörjningen lätt blir ett hinder för tillväxt. Därför har vi ett antal tjänster som spar tid och gör din rekrytering effektivare. Du kan också ge dina nya medarbetare en chans att hitta vänner.

Alla arbetsgivare i regionen kan dessutom gå med i vårt Rekryteringsnätverk och få tillgång till ytterligare tjänster som är exklusiva för nätverket.

Tjänster och aktiviteter

För dig som rekryterar
1. Workshop: Matcha talangernas krav med ett Smart EVP

Många arbetsgivare har svårt att rekrytera specialister, nyckelpersoner, ledare och chefer. Du kanske är en av dem? Rekrytering har blivit en överlevnadsfråga och därför är det dags att börja göra det på ett nytt sätt.
Vi erbjuder en föreläsning med workshop, under en hel- eller halvdag, där du och dina kollegor får göra ett Smart EVP (Employee Value Proposition – medarbetarerbjudande) som matchar deras krav. Det Smarta EVP:t blir unikt för er och innehåller fler attraktionsfaktorer än dem som er egen arbetsplats kan erbjuda. Du får en effektivare employer branding.

  • Talangernas önskelista
  • Talangernas köpprocess
  • Marknadsför arbetsplatsen på ett nytt sätt
  • Hitta rätt målgrupp
  • En platsannons som säljer livsstilen
  • Ett Smart EVP

Föreläsning och workshop om Smart EVP

2. Workshop: Rekrytera med LinkedIn
Vill du och dina arbetskamrater lära er mer om hur ni på ett enkelt sätt kan använda LinkedIn som ett verktyg för att hitta och rekrytera medarbetare? Rekrytera med LinkedIn är en hel- eller halvdag med föreläsning och workshop för medarbetare som arbetar med HR och employer branding.
  • Privat eller professionell på LinkedIn?
  • Uppdateringar och storytelling
  • Hitta och kontakta kandidater
  • Annonsera

3. Rekryteringskampanjer
Delta i gemensamma rekryteringskampanjer där vi marknadsför regionen som en plats med goda karriärmöjligheter där man också kan ha ett rikt och bra liv. Vår utvärdering visar att de arbetsgivare som deltagit i kampanjerna har fått fler och mer kvalificerade ansökningar till lediga jobb.

  • 2018-2019 kompletterar vi med Rädda en stockholmare
  • Byt liv! kampanjen genomfördes hösten 2016-september 2017, vi rekryterade chefer och ledare till arbetsgivare i Örebroregionen.
  • 2012 och 2015/2016 genomfördes kampanjen Skaffa ett liv för arbetsgivare som rekryterade it-talanger från andra delar av Sverige.
För dig som är nyanställd

1. Seminarium: Life in Sweden
Seminarium för internationella medarbetare som ska eller nyligen har flyttat till Sverige. Seminariet tar upp ämnen som man behöver känna till för att leva i Sverige. Deltagarna får också möjlighet att knyta kontakter som kan bli nya vänner.
Läs mer

2. Inflyttarservice
Genom vår inflyttarservice (Relocation Service) erbjuder vi ett professionellt bemötande av internationell arbetskraft. Vi är med i processen från start till mål – från Pre-visit (kan även bokas när medarbetaren finns på plats), Home search och Settlingin* till Ongoing support*. Syftet är att den nyanställde ska komma igång med sitt arbete så snabbt som möjligt, medan vi hjälper till med alla praktiska detaljer. Kostnadseffektivt för arbetsgivaren och tryggt för medarbetaren.
* Endast för internationella medarbetare.
Läs mer

Vem är talangen du letar efter?

  • En kompetens som är svår att hitta på den lokala kompetensmarknaden.
  • En person med rätt utbildning och erfarenhet.
  • En nyckelkompetens – extra viktig för verksamheten.
  • En specialist eller ledare.

Visste du att den som inte trivs flyttar vidare inom två år?

Anette Holm

  • Projektledare
  • Kompetensförsörjning och kommunikation