PROGRAM
Svenska företag har många anledningar att expandera till Kanada. Det är världens tionde största ekonomi med över 37 miljoner invånare. Branschstrukturen och företagskulturen delar många likheter med Sverige. Vi delar värderingar som jämställdhet, mångfald och hållbarhet. De gemensamma grunderna öppnar nya affärsmöjligheter, synergier och samarbeten inom bland annat tech och innovation.
Kanada har en stabil ekonomi och det finns inga större hinder för utländska företag att etablera sig i Kanada. Sedan september 2017 har det blivit ännu lättare för svenska företag att investera i Kanada tack vare CETA, frihandelsavtalet mellan EU och Kanada. CETA har lett till att tarifferna nästan helt försvunnit, och det har också öppnat offentlig upphandling på alla nivåer. Samtidigt har Kanada mycket gemensamt med USA som marknad, vilket gör det till en utmärkt testmarknad för Nordamerika, särskilt i brist på frihandelsavtal mellan EU och USA.
Kanada är liksom Sverige ett resursbaserat land. Några av landets största industrier är gruvdrift, vattenförsörjning, skogsbruk, energi, olja och gas. Även den kanadensiska sjukvården påminner om Sveriges offentligt finansierade sjukvård och sociala stödsystem. Att Kanadas branschstruktur och affärskultur liknar Sverige gör det ännu mer attraktivt som marknad för export och handel.
Under detta webbseminarium kommer ledande experter inom internationalisering att berätta om den kanadensiska marknaden och vad svenska företag bör tänka på när de blickar västerut.
AGENDA & LEDANDE EXPERTER
Intro av Norrbottens Handelskammare
Hur man gör affärer i Kanada ur ett nordiskt perspektiv, Jukka Matikainen, VD, Nordic Trading House i Kanada
Investerings- och affärsmöjligheter i Kanada, Magnus Almén, Senior Investment Officer – Norden, Kanadas ambassad i Sverige
Framgångsrik marknadsinträde till Kanada, Christina Keighren, landschef, & Patricia Boeg-Jensen, projektledare, Business Sweden i Kanada
Företagsfall: TBA
Slutsatser av Norrbottens Handelskammare
Moderatorer Sabrina Suikki & Helen Sundqvist, Norrbottens Handelskammare
VAD ÄR TRADE TALKS?
Trade Talks by Swedish Chambers är ett gemensamt initiativ inom internationell handel på initiativ av Sveriges regionala handelskammare i samarbete med svenska utlandshandelskammare och marknadsexperter.
Som deltagare i Trade Talks interaktiva webinars, kommer du att få ta del av expertis från vårt världsomspännande internationella nätverk.