Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Så stärker du ditt arbetsgivarvarumärke

Nu fortsätter projekt Besökskraft kompetensutvecklingsresan! Vi kickar igång hösten med nästa del i vår serie av kunskapshöjande kompetensevent. Det är dags för employer branding.

Genom aktivt arbete med organisationens image som arbetsgivare kan man attrahera och behålla personer med rätt kompetens. På kompetensevent #3 pratar vi om arbetsgivarvarumärke, organisationskultur, on- och offboarding och fördomsfri rekrytering. Dessutom får vi veta vad den yngre generationen förväntar sig av sin arbetsgivare och vad du kan göra för att attrahera dem.

Välkommen att anmäla dig till en förmiddag där intressant föreläsning varvas med inspirerande case från branschen. Eventet är digitalt och kostnadsfritt.

Agenda

09:00 Välkomna
09:10 Employer branding – Anders Parment, Stockholms universitet
09:35 Diskussion i mindre grupper
09:50 Fördomsfri rekrytering – Anna Lagnström, Östgöta kök
10:15 Paus
10:35 Krogkoden – Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus och Restaurang Nationalmuseum
11:00 Attraktiv arbetsgivare - Åsa Dammert, Scandic Hotels
11:25 Panelsamtal
11.45 Avrundning med tips på bra material och kurser

Medverkande

Employer branding och morgondagens medarbetare
Anders Parment, forskare och föreläsare vid Stockholms universitet

Generationsexperten Anders Parment kommer prata om employer branding med forskningen som grund. Vad gör attraktiva arbetsgivare och vad gör en arbetsgivare attraktiv? Anders kommer även lyfta upp den yngre generationens perspektiv och vad de förväntar sig av sin framtida arbetsgivare.

Fördomsfri  rekrytering
Anna Lagnström, HR-partner Östgöta kök

Med åtta verksamheter och fler på gång är Östgöta kök en stor arbetsgivare inom besöksnäringen i Östergötland. Anna Lagnström är HR-partner och kommer berätta om hur de tänker kring nytänkande och fördomsfri rekrytering. Östgöta kök har flera i personalen som kommer från behandlingshemmet Valbo. Vi kommer få höra en av medarbetarnas berättelse från en vardag fylld med missbruk till ett helt nytt liv som nykter och drogfri.

Så föddes krogkoden
Fredrik Eriksson, krögare Långbro värdshus och Restaurang Nationalmuseum

Han är en av Sveriges mest erfarna och prisbelönta kockar och upphovsman till Krogkoden som inspirerat till branschens arbete med Branschkoden. Fredrik Eriksson gästar eventet och berättar om sina erfarenheter och vikten av struktur och detaljer för att lyckas utveckla arbetsplatsen och arbetsgivarvarumärket.

Så jobbar Scandic för att vara en attraktiv arbetsgivare
Åsa Dammert, HR-direktör Scandic Hotels

Scandic har genomgått en stor omorganisation och behövt off-boarda tusentals medarbetare. Samtidigt har organisationen klättrat på listor över attraktiva arbetsgivare och prisats för sin förändringsledning. HR-direktören Åsa berättar om teamets hårda arbete, om att nyttja tiden till kompetensutveckling och hur förändringsarbetet har stärkt dem i resan framåt som en attraktiv arbetsgivare i branschen.

Om Projekt Besökskraft

Projekt Besökskraft är en satsning på kompetensutveckling i besöksnäringen. Projektet drivs av Handelskammaren Mälardalen i samverkan med Region Västmanland, Region Östergötland och Region Örebro län. Satsningen finansieras av Europeiska socialfonden. Läs mer om projektet >

Information och anmälan

Datum och tid

21 september 2021,
kl. 9.00-12.00

Plats

Online via Zoom, har du inte Zoom i din dator kan du ansluta via en webbläsare.

Information

Eventet är kostnadsfritt men föranmälan krävs.

Det ingår i en serie kunskapshöjande event som presenteras av Projekt Besökskraft - ett kompetensutvecklingsprojekt för besöksnäringen som finansieras av Europeiska socialfonden.