Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Remburshantering / Letter of Credit

rembursutbildning

Betalningsvillkoret remburs används ofta i internationella affärer. Genom att använda remburs som betalningsform reduceras riskerna som kan uppstå vid handel, förutsatt att rembursen konstruerats i enlighet med affärsavtalet. Den här utbildningen lär dig hur du hanterar det som ibland upplevs krångligt.

Under kursen ges praktiska exempel på hur rembursen används och hur den bör vara formulerad för att fungera som ett bra betalningsvillkor. Du får veta hur banken tolkar rembursvillkor och de dokument företagen presenterar. Vi tar även upp senaste nytt gällande internationella rembursregler.
På denna kurs kan du ställa frågor från din "rembursvardag" och få tips om hur du skall förenkla din remburshantering.

Målgrupp
Kursen passar dig som jobbar med: skeppning, export- / importdokument, internationell försäljning, inköp eller ekonomi.
Vi går igenom olika remburser, deras villkor och diskuterar på vilka marknader de är lämpliga. Vi talar både utifrån ett export- och ett importperspektiv. Även om du endast arbetar med export är det av vikt att känna till hur rembursen fungerar för din kund som importerar under samma dokument. Omvänt om du importerar är det bra att förstå hur rembursen fungerar för att bättre kunna förhandla med din leverantör gällande t ex leveranstid.

Vi ger dig kunskap inom:

  1. Vad en Remburs egentligen är och när det är bra att använda sig av den
  2. Skillnaden mellan Remburs och Dokumentinkasso, när du skall använda vad
  3. Vilka Remburser som finns och vilka dokument som skall presenteras

Praktiskt genomförande
Utbildaren har först en grundgenomgång där vi går igenom viktiga saker att tänka på före kontraktssignerande, olika risker, betalningsvillkor och skillnad remburs/inkasso. Kursen innehåller praktiska övningsuppgifter och workshop arbete.

Utbildare
Ylva Westlund – Senior Trade Finance Specialist, Swedbank
Viktoria Källsäter - Senior Trade Finance Advisor, Swedbank

Ta gärna med kollegor, inbjudan gäller alla på företaget. Varmt välkomna!

Övrig information
Kursmaterial ingår.

För mera information kontakta
Thor-Björn Käck

Mikael Wass

  • Marknadskoordinator
  • Medlemskap och internationell handel

Information och anmälan

Tid

13 mars 2024
Kl. 09.00-16.00

Plats

Handelskammaren Mälardalen, Vasagatan 20A, Västerås.

Information

Kostnad 5 300 kr exkl. moms för Handelskammarens medlemmar. Icke medlemmar 6 900 exkl. moms

Sista dag för anmälan:
6 mars 2024

Anmälan är bindande går att överlåta till annan deltagare.


Vi erbjuder en certifiering i export- och importhantering där följande utbildningar ingår. Efter du genomfört samtliga delkurser erhåller du ett diplom på att du gått Handelskammaren Mälardalens certifieringskurser.

  • Betalnings-, leverans- och försäkringsvillkor, 6 mars 2024, Örebro
  • Export- & importdokument, 14 maj 2024, Västerås
  • Effektiv tullhantering, 9 oktober 2024, Örebro

Till ovan tre utbildningar kan man sedan lägga till en av följande fortsättningskurser i paketet:

  • Remburshantering, 13 mars 2024, Västerås
  • Incoterms 2020, 18 september 2024, Örebro
  • Kurs med fokus på ursprung och frihandelsavtal, 6 november 2024, Örebro
Pris certifiering

18 500 kr ex moms för medlemmar i Handelskammaren

21 500 kr ex moms för övriga deltagare

Enstaka kurser 5 300 kr ex moms för medlemmar i Handelskammaren, för övriga deltagare 6 900 kr ex moms.

Anmälan är bindande, men platsen kan överlåtas till annan person.