Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Stora Näringslivsdagen 2023

Vi ses på Västerås Kongress 12 oktober!

Stora Näringslivsdagen är en mötesplats för näringslivet i vår region. Evenemanget lyfter fram aktuella näringslivsfrågor, lokala och regionala styrkor samt ger inspiration för fortsatt tillväxt och vänder sig till företagare inom alla branscher och storlekar.

En heldag och kväll med omvärldsanalyser i heta och aktuella ämnen i en föränderlig värld. Vi bjuder även på inspiration, glädje, underhållning och så klart - Stora Näringslivspriset.

TALARE 2023

Mi Ridell - Moderator

Vad som gör Mi unik är hennes förmåga att alltid sprida energi och öppenhet i ett rum samtidigt som hon inspirerar och öppnar upp för givande diskussioner i publiken.

Håkan Sjöstrand  - Svenska Fotbollsförbundets Generalsekreterare

Matchen bakom matchen - Västeråsbon och Svenska Fotbollsförbundets Generalsekreterare, Håkan Sjöstrand intervjuas på Stora Näringslivsdagen om det som sker bakom kulisserna i maktens korridorer i det som är bland de mest omdebatterade i världen - fotboll!

Martin Kragh - Utrikespolitiska institutet

Det rysk-ukrainska kriget och ekonomin. Putins krig mot Ukraina har förändrat inte bara Europas säkerhetspolitik. Även förutsättningarna för handel och investeringar har påverkats. Sanktionerna försvårar för den ryska krigsföringen, men påverkar även företag verksamma i Ryssland. Hur slår sanktionerna? Hur kan stödet till Ukrainas återuppbyggnad utvecklas? Vad sker på sikt mellan Ryssland och EU?

Robert Bergqvist - seniorekonom

Robert Bergqvist är seniorekonom på SEB. Han har jobbat på SEB sedan 1997. Mellan 2007 och 2021 var Robert bankens chefsekonom. Under åren 1988 till 1997 var han bland annat ansvarig för Riksbankens penning- och valutapolitiska analys.På Riksbanken var han även med om att höja räntan till 500 procent under kronförsvaret 1992.

Maria Strømme - professor i nanoteknologi

Maria Strømme föreläser om science fiction-liknande metoder som kan förbättra vår värld. Vi kan bekämpa energiproblem, förbättra cancerbehandlingar och påskynda sårläkning med hjälp av smarta plåster. Dessutom kan vi lära våra kroppar att föryngra sig, skapa miljövänliga förpackningar och använda nya 4D-printingtekniker. Vi kan till och med bygga städer utan arbetskraft och producera byggmaterial av matsopor. Nanotekniken kommer att förändra allt!

Martin Jönsson - redaktionell utvecklingschef på Bonnier News.

Som mediapartner till Stora Näringslivsdagen presenterar Bonnier News Martin Jönsson. Martin jobbar bland annat med strategi och policy kring hanteringen av generativa AI-verktyg.

foto robert eldrim

Hasse Brontén - stand-up komiker.

Hasse varvar vardagliga observationer, aktuella ämnen och snabba improvisationer. Utöver sin stand up-karriär så kan du både se och höra Honom i en rad olika TV- och radioproduktioner. På Stora Näringslivsdagens middag kommer Hasse för att underhålla oss mellan rätterna!

Det kommer mera - håll utkik i programmet!

Information och anmälan

12 oktober 2023

Kl.10.00 - 21.30
(OBS! tider är preliminära och kan komma att ändras)

Västerås Kongress

Priser

Medlem DAG + KVÄLL: 2 095 kr exklusive moms
Icke medlem DAG + KVÄLL: 2 295 kr exklusive moms

DAGsbiljetter
Medlem DAG: 1 595 kr exklusive moms
Icke medlem DAG: 1 795 kr exklusive moms

UTSTÄLLARPLATSER
Utställarplats i Business Arena: 6000 kr exklusive moms. 1 DAG + KVÄLLS biljett ingår.

Paula Byström

• Projektledare
  • affärsnätverk, hållbarhet, kommunikation och medlemskap

Magnus Forslund