Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Remburshantering - Letter of Credit

Betalningsvillkoret remburs används ofta i internationella affärer. Genom att använda remburs som betalningsform reduceras riskerna som kan uppstå vid handel, förutsatt att rembursen konstruerats i enlighet med affärsavtalet. Den här utbildningen lär dig hur du hanterar det som ibland upplevs krångligt.

Målgrupp

Kursen passar dig som jobbar med: skeppning, export-/importdokument, internationell försäljning, inköp eller ekonomi.

Vi går igenom olika remburser, deras villkor och diskuterar på vilka marknader de är lämpliga. Vi talar både utifrån ett export- och ett importperspektiv. Även om du endast arbetar med export är det av vikt att känna till hur rembursen fungerar för din kund som importerar under samma dokument. Omvänt om du importerar är det bra att förstå hur rembursen fungerar för att bättre kunna förhandla med din leverantör gällande t ex leveranstid.

Vi ger praktiska exempel på hur rembursen används och hur den bör vara formulerad för att fungera som ett bra betalningsvillkor. Vi förklarar hur banken tolkar rembursvillkor och de dokument företagen presenterar. Vi tar även upp senaste nytt gällande internationella rembursregler.

På denna utbildning kan du ställa frågor från din "rembursvardag" och få tips om hur du skall förenkla din remburshantering.

Vi ger dig kunskap inom

  1. Vad en Remburs egentligen är och när det är bra att använda sig av den
  2. Skillnaden mellan Remburs och Dokumentinkasso, när du skall använda vad
  3. Vilka Remburstyper som finns och vilka dokument som skall presenteras

Praktiskt genomförande
Utbildaren har först en grundgenomgång där vi går igenom viktiga saker att tänka på före kontraktssignerande, olika risker, betalningsvillkor och skillnad remburs/inkasso.

Innehåll

  • importrembursöppning
  • rembursen från a till ö
  • "20 frågor" - diskussion kring svaren
  • workshop - granskning av dokument
  • flera praktiska övningsuppgifter
  • Utbildare: Kristina Hansson - Swedbank

Hitta hit

Information

Datum: 11 maj 2017

Tid: 09.00-16:00

Plats: Handelskammaren Mälardalen, Rudbecksgatan 7, plan 2, Örebro
Information: Pris 4200 kr exkl.moms och 5200 kr exkl.moms icke medlem. Anmälan är bindande går att överlåtas till annan deltagare. Önskas mer information kontakta mikael@handelskammarenmalardalen.se.

Sista anmälningsdatum: 4 maj 2017

Mikael Wass

  • Marknadskoordinator
  • Internationell handel och medlemskap