Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Besöksnäringen 2030

Trender, framtidsspaning och möjligheter för besöksnäringen. Hur möter vi framtiden med nya produkter, faciliteter och ledarskap?

Tobias Nygren

Besöksnäringen är en av världens mest expansiva branscher. Idag reser 1,2 miljarder människor utomlands varje år och den globala turismen kommer att öka med 50% fram till 2030. Hur blir turism och besöksnäring en hållbar näringslivsmotor när dagens flygbränsle har stor klimatpåverkan? Det är fullt på restauranger och hotell i storstan medan det ekar tomt efter säsongslut på landsorterna. På vilket sätt kan besöksnäringen på landsorter utnyttja digitala plattformar för att vara en del i expansionen?

Framtidspaning bygger på svar från branschexperter och studenter vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Hur möter vi framtiden med nya produkter, faciliteter och ledarskap?

Program

  • Trender och framtidsspaning
    Tobias Nygren, Universitetslektor, Örebro universitet
    Som först i världen disputerade Tobias Nygren 2004 i Måltidskunskap. Han forskar på vad som händer när vi kombinerar mat och dryck liksom ledarskap. Han har många års erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen och drev en av Oslos mest framgångsrika restauranger, Solsiden. Efter åtta år som ledare för Restaurang- och hotellhögskolan är Tobias idag lärare, forskare och framförallt utvecklare – av ett nytt ledarskapsprogram för besöksnäringen.
  • Lunch
  • Hela upplevelsen
    Åsa Öström, Restaurang- och hotellhögskolan (RHS), Campus Grythyttan.
    Åsa Öström forskar inom sensorik med fokus på måltidsupplevelser.  Vid institutionen finns ett sensoriskt laboratorium där både forsknings- och uppdragsprojekt genomförs. Öström är involverad i utvecklingen av laboratoriet och ser verksamheten som en viktig del för sensorisk forskning kopplat till gastronomi och för samarbete med andra forskargrupper och med näringsliv.
  • Hur kommuniceras relevanta utbildningar och dess möjligheter ut?
    Caroline Rådestad och Malin Bergsvik, Visita
    Caroline och Malin lägger fokus på kompetensförsörjning. Och inte minst, vad kan arbetsgivare konkret göra för att möta och skapa goda relationer med morgondagens personal?
  • Erfarenheter av att rekrytera personal
    Roger Hjälm, vd för Katrinelunds Gästgiveri & Sjökrog,
    Katrinelund har på bara fem år gått från att vara en badplats med tillhörande snabbmatsrestaurang till att bli ett i detalj planerat och exklusivt samhälle med badplats.
  • Workshop
    tillsammans med forskare från Örebro universitet, främst Restaurang- och hotellhögskolan, för skapa möjligheter för framtidens restaurang- och besöksnäring genom utbyte och samverkan.

Syftet med dagen är att öka förståelsen, ge ny kunskap och nya perspektiv på utmaningar inom restaurang- och besöksnäringsrelaterad verksamhet. Tillsammans med dig, forskare och andra intressenter diskuterar vi  frågor i syfte att stärka och utveckla både företag och forskning.

Mia Järliden

  • Projektledare
  • UTSIKT, affärsnätverk och Promotionmorgon

I samarbete med

Örebro universitet

Handelskammarens Restaurang- och besöksnäringsnätverk

Nätverket vänder sig till restaurang- och besöksnäring i Örebro län. Genom starkt engagemang, motivation och olika aktiviteter vill vi skapa tillväxt i branschen och medverka till utveckling i avgörande frågor.

Information och anmälan

Tid

6 november 2017, kl 11.30-16.00

Plats

Makeriet, Örebro.

Information

Kostnadsfritt, men anmälan krävs. Vi bjuder på lunch och eftermiddagsfika.
Sista anmälan: 2 november 2017