Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Framtidens kompetens inom svensk besöksnäring

Hur ser framtidens kompetens inom besöksnäringen ut? Projekt Besökskraft bjuder in till ett digitalt event där vi fördjupar oss i framtidens trender och utmaningar.

Välkommen att anmäla dig till en förmiddag där intressant föreläsning och framtidsspaning varvas med inspirerande case från branschen. Eventet är öppet för alla, digitalt och kostnadsfritt.

Agenda

09:00 Välkomna
09:10 Föreläsning – Erika Charbonnel, Kairos Future
10:10 Paus
10:25 Dialog i mindre grupper
10:50 Case från branschen: omställning och nya kompetenser
- Upplevelsebaserad marknadsföring – Philip Björck, The Steam Hotel
- Virtuella besök – Jennie Hesslöw, Sala Silvergruva
- När de fysiska mötena blev digitala – Anders Karlsson, Conventum
11.25 Panelsamtal: Vilka kompetenser behöver vi framöver?
11.40 Avslutning

Medverkande

Erika Charbonnel, Travel & Tourism, Kairos Future

En spännande och utmanande timme med Erika Charbonnel från Kairos Future väntar oss. Vi lyfter våra blickar mot framtiden. Vilka roller och kompetenser kommer vara viktiga i framtiden? Vilka jobb försvinner och tillkommer?

Case från branschen: så gjorde vi

Några av våra deltagande företag delar med sig av hur de gjort för att möta nya utmaningar och målgrupper.

Upplevelsebaserad marknadsföring i sociala medier
Philip Björck, Marketing Content Manager på The Steam Hotel

Hur lyckas man sälja en upplevelse som både börjar långt innan och fortsätter långt efter den fysiska produkten? The Steam Hotel har vunnit pris för sin nyskapande kommunikation. Philip Björck, Marketing Content Manager på The Steam Hotel berättar om hotellets strategi för marknadsföring i sociala medier.

Så ställde Sala Silvergruva om
Jennie Hesslöw, VD på Sala Silvergruva

När pandemin startade våren 2020 valde Sala silvergruva att stänga det fysiska besöksmålet. Nu ett år senare har de lanserat sitt nya upplevelseerbjudande i form av en playkanal med virtuella besök och föreläsningar.

När de fysiska mötena blev digitala
Anders Karlsson, Platschef på Conventum

Vad händer med en konferensanläggning när människor inte längre får samlas i stora grupper? Anders Karlsson, platschef på Conventum berättar hur de arbetar för att skapa en trygg miljö för sina konferensgäster och vad som har krävts för att ställa om till hybridmöten och digitala konferenser.

Om Projekt Besökskraft

Projekt Besökskraft är en satsning på kompetensutveckling i besöksnäringen. Projektet drivs av Handelskammaren Mälardalen i samverkan med Region Västmanland, Region Östergötland och Region Örebro län. Satsningen finansieras av Europeiska socialfonden. Läs mer om projektet >

Elise Fahlander

  • Kommunikationsansvarig

Information och anmälan

Datum och tid

5 maj 2021, kl. 9.00-12.00

Plats

Online via Zoom, har du inte Zoom i din dator kan du ansluta via en webbläsare.

Information

Eventet är kostnadsfritt men föranmälan krävs.

Det ingår i en serie kunskapshöjande event som presenteras av Projekt Besökskraft - ett kompetensutvecklingsprojekt för besöksnäringen som finansieras av Europeiska socialfonden.