Arbetsmarknadskunskap är ute i länets skolor och träffar framtidens medarbetare för att överbrygga glappet mellan skola och arbetsliv. Idag finns en stor missmatchning på arbetsmarknaden, där arbetsgivare har stora anställningsbehov och samtidigt står många ungdomar utan jobb.
Under varje lektion frågar vi vad eleverna vill jobba med i framtiden och vi får en hel del spännande svar. Idag är det premiär för topp 30 listan (läsåret aug 2018 - jun 2019) och yrken som idrottsproffs, advokat och polis är uppe i toppen. Vi har märkt att elevernas val ofta baseras utifrån igenkänningsfaktorer, status eller deras nuvarande hobby.
Många drömmer som exempel om yrket Kriminolog, ett yrke som fått en plats på listan sedan två år tillbaka. När vi frågar eleverna varför får vi ofta svaret att de vill jobba som Leif GW Persson, kriminologen som bl.a setts mycket i TV under de senaste åren. Likaså väljer elever yrken som ekonom eller fastighetsmäklare - med svaren att dessa yrken ger status och innebär snygga kläder/jobb-"outfits".
Är elever bara inställda på yrken som profilerats starkt i TV? Nej, självklart inte. Parallellt med dessa yrkesval har vi även märkt en växande trend i att vilja jobba med yrken som hjälper samhället och människor på olika sätt. Allt fler elever vill jobba med yrken som läkare, ingenjör och lärare.
Vår uppgift är att väcka tankar hos eleverna när de funderar på sin yrkesframtid. Varför vill jag jobba med det här? Vad innebär jobbet, på riktigt? Och hur ser arbetsmarknadens behov ut?
Nya yrken på listan:
- Förskolelärare
- Jurist
- Politiker
- Socionom
Yrken som försvann från listan:
- Djurskötare
- Frisör
- Skådespelare
- Tandläkare