Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Värdefulla "social media skills" under seminarielunch på Makeriet

Den 14 april bjöd Handelskammaren Mälardalen in till en lunchföreläsning på Makeriet tillsammans med Elin Häggberg och medlemsföretaget Teknifik. Fokus låg på de viktigaste händelserna, trenderna och formaten inom sociala medier att ha koll på för 2023. Att få en ökad förståelse för olika plattformar, hur man skapar engagerande innehåll och hur man hittar ett hållbart sätt att jobba med sociala medier framåt.

Elin inledde sin föreläsning inför femtio förväntansfulla deltagare, med att prata om stora förändringar inom sociala medier. Hur bl.a.  app tracking och generativ AI påverkat utvecklingen av hur flödet ser ut idag.  Elins spaning vittnar om att vi pratar mer och mer med video istället för genom långa textade inlägg eller bilder, den sk. Tiktok-effekten som vi nu även ser i de korta reels som sprids på Instagram och Facebook. Trenden visar på att vi går från ett relationsbaserat till ett mer intressebaserat flöde, där det nya begreppet "edutainment" blir allt mer vanligare, dvs åskådaren ställer högre krav på innehållet som förväntas förmedla kunskap på ett underhållande sätt.

Att våga vara öppen och nyfiken, superfokusera på EN målgrupp och vara lite radikal, var några av tipsen Elin bjöd på.
Samtidigt bekräftade hon att sociala medier inte är allt. Fortfarande fyller nyhetsbrev, poddar, rapporter och det personliga mötet sitt syfte i hur vi kommunicerar i affärsmässiga sammanhang.

Jessica Sparr

  • Projektledare
  • Möten & Event

Faktaruta

Elin Häggberg driver företaget Teknifik och är flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom sociala medier, digitalisering och kommunikation. Hon är även frilansande teknikjournalist och har en magister i strategisk kommunikation från Örebro universitet. Förutom i sina egna sociala kanaler dyker Elin även ofta upp i både radio och TV för att kommentera trender och fenomen från teknikens värld.