Elin inledde sin föreläsning inför femtio förväntansfulla deltagare, med att prata om stora förändringar inom sociala medier. Hur bl.a. app tracking och generativ AI påverkat utvecklingen av hur flödet ser ut idag. Elins spaning vittnar om att vi pratar mer och mer med video istället för genom långa textade inlägg eller bilder, den sk. Tiktok-effekten som vi nu även ser i de korta reels som sprids på Instagram och Facebook. Trenden visar på att vi går från ett relationsbaserat till ett mer intressebaserat flöde, där det nya begreppet "edutainment" blir allt mer vanligare, dvs åskådaren ställer högre krav på innehållet som förväntas förmedla kunskap på ett underhållande sätt.
Att våga vara öppen och nyfiken, superfokusera på EN målgrupp och vara lite radikal, var några av tipsen Elin bjöd på.
Samtidigt bekräftade hon att sociala medier inte är allt. Fortfarande fyller nyhetsbrev, poddar, rapporter och det personliga mötet sitt syfte i hur vi kommunicerar i affärsmässiga sammanhang.