När du ska exportera tillfälligt utanför EU, t ex yrkesutrustning eller mässmaterial, kan du med fördel använda dig av en ATA-carnet. Om du använder en ATA-carnet sparar du både tid och pengar samtidigt som gränspassagerna blir enklare och snabbare. Och nu blir det ännu smidigare.
Från den 4 oktober 2021 sker alla ansökningar av ATA-carnet digitalt via eata.se (där du sedan väljer Handelskammaren Mälardalen). Första gången behöver du skapa ett användarkonto. Det är möjligt att förbereda från och med den 20 september 2021. Du kommer direkt till ansökan här
Det finns många fördelar med en digital ansökan:
- Du kan återanvända tidigare registrerad carnet-information vid nya ansökningar
- Du kan ställa frågor och få svar direkt i ditt ärende
- Du notifieras vid uppdateringar
- Du kan se dina aktiva och dina tidigare ansökningar
- Du får en automatisk påminnelse att återlämna dina dokument innan giltighetstiden går ut
Har du frågor? Kontakta oss!