Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Omvärldsspaning infrastruktur och logistik juni

Omvärldsspaningen för juni månad innehåller ett brett urval av nyheter. Bland annat tre elflygplan som ska flyga passagerare, Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår, Emelie Deymann anlöpte Västerås hamn den 2 juni och Schenker satsar på HCT-fordon.

Flyg - Tre elflygplan som ska flyga passagerare

Det finns numera ett flertal utvecklingsprojekt inom flygindustrin med målet att sätta elflygplan för passagerare i reguljär trafik. Artikeln beskriver kort de tre mest intressanta projekten. I Sverige finns Heart Aerospace som ska ha ett 19 stolars flygplan år 2026 men det svenska företaget har konkurrens från fler flygplanstillverkare i samma segment.
Läs mer i Flyg24Nyheter.

Mer om flyg:

 

Järnväg - Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår

I sommar förbereder Trafikverket för den fortsatta utbyggnaden av järnvägen från två till fyra spår på Mälarbanan samt fortsätter med arbeten i Spånga och i Barkarby. Därför kommer Trafikverket att ställa in tågtrafiken under sex veckor mellan juli och augusti. De stationer för pendeltåg och fjärrtåg som berörs under den första avstängningsperioden är Stockholm City/Stockholm Central till Jakobsberg, pendeltåg, respektive till Bålsta, fjärrtåg.
Läs mer i Järnvägsnyheter.

Mer om järnväg:

 

Sjöfart - Emelie Deymann anlöpte Västerås hamn den 2 juni

Detta är en historisk händelse i Sverige och Mälarhamnar. Emelie Deymann anlöpte Västerås hamn den 2 juni med sin första last. Det är starten på den inlandsfartygspendel som knyter ihop ny containerhamn i Norvik utanför Stockholm med Mälardalen och Västerås hamn. Emelie Deymann kommer trafikera med två avgångar per vecka och har potential att avlasta vägnätet med 1000 lastbilar.
Läs mer i Handelskammaren Mälardalen.

Mer om sjöfart:

 

Väg - Schenker satsar på HCT-fordon

Nu satsar Schenker Åkeri på fler HCT-fordon, extra långa fordon. Att det går att lasta mer gör att utsläppen per transporterat ton är cirka 20 procent lägre än med en vanlig lastbil. Ett högkapacitetsfordon, HCT, är en fordonskombination som är 32 meter lång. Egentligen är det en dragbil med en vanlig trailer på. Eller, trailern är helt vanlig men den byggs om för det ska gå att koppla på en ”dolly” som det i sin tur går att hänga ännu en trailer till på.

– De mångåriga testerna vi gör visar att det fungerar väldigt väl ute i trafiken. Men allra bäst passar de på de stora stråken i Sverige, där kommer det bäst till sin rätt, säger Tomas Johansson, vd på Schenker åkeri.
Läs mer i Transport & Logistik.

Mer om väg:

 

Thor-Björn Käck

  • Projektledare
  • Medlemskap, infrastruktur och internationell handel

Omvärldsspaning infrastruktur

Varje månad gör Handelskammaren Mälardalen en omvärldsspaning med nyheter, aktuell forskning, politisk debatt med mera. Handelskammarens Infrastruktur- och logistikbevakning innehåller lokala, nationella och internationella spaningar.