Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Fake news hett ämne på Business Pulse

Kan man lita på att det som står i tidningen är sant? Frågan var högaktuell när Handelskammaren Mälardalen och NA bjöd in till träff för att ta pulsen på mediabranschen.

Anders Nilsson visar nyhetsdesken och den liverapportering över lästa artiklar som de hela tiden följer.

Nyhetsteamet på NA beskrev utmaningarna i dagens journalistik där både desinformation och manipulerade bilder blir allt vanligare. Chefredaktör Anders Nilsson var tydlig med att traditionella medier måste vara noga med källkritik och ofta behöver man verifiera med olika källor innan publicering.

- Samtidigt handlar digital trovärdighet om att vara först, säger Anders Nilsson.

Något som överraskade deltagarna var att nyheter om näringslivet är det som läses mest och Anders uppmuntrade företagen att kontakta redaktionen om de har något spännande på gång.

Business pulse genomfördes för första gången i Örebro, men arrangeras även i Västerås och Eskilstuna. Det är medlemsexklusiva träffar kring ett visst tema eller bransch. Nästa tillfälle i Örebro är 5 maj på tema energi.

För träffar på övriga orter se kalendariet.

Oskar Axelsson

  • Verkställande direktör