Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Hallå där! Helene Nylander, Management coordinator på Suzuki Garphyttan

Handelskammaren Mälardalen hjälper företag och organisationer så att nyanställda och deras familjer snabbt ska komma tillrätta i Örebroregionen. Vi är med i processen från start till mål och hjälper till med alla praktiska detaljer för att din nya medarbetare ska komma igång med sitt arbete så snabbt som möjligt. Kostnadseffektivt för arbetsgivaren och tryggt för medarbetaren. Vi frågade en av våra kunder hur de upplever tjänsten.

Varför anlitar ni Handelskammarens Relocation Service?

Vi använder oss av er för att vi inte har den kompetensen själva hos oss på Suzuki, vi sparar också tid och vi vill att det ska bli rätt från början.

Vad tycker ni är svårast i processen att ta emot internationella medarbetare?

Det svåraste är att veta vilka regler som gäller för vilka länder och i vilken ordning man ska göra allting för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.

Vilken hjälp har ni fått av vår Relocation Service?

Vi har fått all tänkbar hjälp och vi är väldigt nöjda. Både med alla förberedelser som behöver göras inför flytten och all administrativ hjälp med till exempel Migrationsverket. Vi har också fått hjälp att hitta lägenhet och ni har tagit emot våra medarbetare och introducerat dem i Örebro på ett bra sätt.

Vad skulle du säga till ett företag som tänker börja att rekrytera internationellt?

Ta hjälp! Det går fortare, det blir rätt och det blir tryggare för alla.

Kontakta oss om du vill veta mer:

Relocation Service - en bra start för dina nyanställda medarbetare

Pre-visit – vi planerar ett besök när familjen, eller bara den nyanställde, kommer hit för att lära känna staden och omgivningarna. Besöket utformas utifrån kundens behov. Familjen får svar på sina praktiska frågor och känner sig trygga inför flytten. Ju mer information man får desto större är chansen att den blir en positiv upplevelse..

Immigration – vi är certifierade hos Migrationsverket. Det innebär att handläggningen av hela immigrationsprocessen går betydligt snabbare än vanligt.

Home search – det är viktigt att den nyanställde blir nöjd med sitt nya boende. Vi letar efter en bostad som matchar de önskemål som finns. Vanligtvis får familjen mer än en ledig bostad som förslag. Internationella kunder får information om den svenska bostadsmarknadens villkor.

Settling in – för internationella kunder är det mycket att sätta sig in i den första tiden. vi hjälper till med folkbokföring, svenska personnummer, bankkontakter och annat man behöver stöd med.

Ongoing support – internationella kunder kan kontakta oss med frågor som uppstår under den första tiden. Behovet brukar vara som störst under de första tre månaderna.

Departure – vi erbjuder personlig support så att processen blir lika smidig när man ska flytta tillbaka hem eller ett annat land som vid flytten till Sverige.