Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Succé för UTSIKT!

För fjärde året i rad arrangerade Handelskammaren Mälardalen framtidskonferensen UTSIKT på torsdagen, den här gången på hemmaplan i Örebro. Mer än 450 deltagare från 170 företag och organisationer gjorde affärer och inspirerades av intressanta föreläsare, bland andra legenden och entreprenören Björn Ulvaeus, Spotifys Norden-vd Jenny Hermansson och Martin Palm från uppstickaren Primetime.

Med ett fullmatat program, en utställning fylld med företag, organisationer och lokala mathantverkare och en närproducerad middag med underhållning och liveband fanns det många tillfällen att knyta nya kontakter och affärsmingla och UTSIKT-publiken var inte sena att ta tillfället i akt.

- Det är superkul. Det minglas och planeras för nya samarbeten i varenda hörn här på Conventum, precis som vi vill att det ska vara, säger Handelskammaren Mälardalens vd, Jenny Emerén.

Dagen inleddes med fyra spännande INSIKTER hos Alexborg, Creative House, Kinnarps och myOffice.

Vi tog tempen på några av besökarna i vimlet och frågade vad de tycker om årets UTSIKT
- Jag tycker att det är riktigt, riktigt bra delvis så gillar jag formen och att det är bra att vi är kvar i stan. Det har också varit ett bra program som är ganska blandat och man får träffa både kunder och branschkollegor, säger är Pia Engwall vd på Knowit.

- Väldigt trevligt, roligt att vara på hemmaplan och få träffa så många företagare från regionen, säger Björn Åkerberg Langhé från Booforsen

-Jag var på Björn Ulvaeus han är ju en legend och det var otroligt häftigt och jag måste ge Niclas Molinder som gjorde en bra intervju med honom en eloge. Det är alltid trevligt att hitta bra arenor för att nätverka och det är bra att vi är i Örebro, säger Mattias Kronberg från Örebro ståldörrar.

Håll det enkelt och tänk på hur roligt det ska bli
På Alexborg tipsade Anna Bellman om hur man övervinner sin scenskräck. Ett viktigt ämne eftersom så många som 7 av 10 chefer tycker att det är obehagligt eller mycket obehagligt att tala inför andra enligt en undersökning av tidningen Chef.

Släpp retoriken och fokusera på publiken är Anna Bellmans budskap. Förberedelser och rätt inställning är viktigt för att skapa trygghet. Överlåt inte till publiken att avgöra vad som är intressant i det du vill få fram. Se till att du redan vet det. Många som är nervösa tänker ofta på allt som kan gå fel istället för hur roligt och bra det kan bli. Rätt inställning är viktigt.

- Vilken förmån att få komma hit till Örebro och tala för er, så har jag peppat mig själv idag, säger Anna Bellman.

Anna Bellman tipsar också om att inte göra sina budskap för komplexa eller förlita sig på Powerpoints. Håll det enkelt. Och träna på att bli tydlig och säker.

Vi tog tempen på några av besökarna i vimlet och frågade vad de tycker om årets UTSIKT
- Jag tycker att det är riktigt, riktigt bra delvis så gillar jag formen och att det är bra att vi är kvar i stan. Det har också varit ett bra program som är ganska blandat och man får träffa både kunder och branschkollegor, säger är Pia Engwall vd på Knowit.

- Väldigt trevligt, roligt att vara på hemmaplan och få träffa så många företagare från regionen, säger Björn Åkerberg Langhé från Booforsen

-Jag var på Björn Ulvaeus han är ju en legend och det var otroligt häftigt och jag måste ge Niclas Molinder som gjorde en bra intervju med honom en eloge. Det är alltid trevligt att hitta bra arenor för att nätverka och det är bra att vi är i Örebro, säger Mattias Kronberg från Örebro ståldörrar.

Med nyfikenhet som drivkraft
På ett fullsatt Creative House delade Björn Ulvaeus med sig av anekdoter och insikter som tagit honom från ABBA till Örebrobaserade företaget Session som förädlar möjligheten att ge rätt royalty till låtskrivare i hela världen.

Björns starkaste drivkraft är nyfikenhet och den har tagit honom genom många olika projekt genom åren.

- När någon kommer med en idé och jag får en, till och med ganska vag, vision om vad det skulle kunna bli då driver nyfikenheten på. Ibland kommer jag också på idéer själv men oftast är det i möten med andra kreativa människor som det händer, berättar Björn Ulvaeus.

- Sedan gäller det att ha rätt medarbetare för att nå visionen och då har jag privilegiet att nästan alltid får jobba med de bästa. Jag har också haft turen att få en plattform som gör att det går att omsätta idéerna i verkligheten.

Björn Ulvaeus bästa tips till entreprenörer:

  • Det som är bra stannar i huvudet.
  • Ta chansen när den kommer - det kan komma impulser från olika håll och plötsligt ser man att två helt olika saker hänger ihop.
  • Håll dig till den grundidé som du har stött och blött ordentligt - för det är den du måste gå tillbaka till och hålla dig i de mörka stunderna när du tappar självförtroendet.
  • Tänk på vad du har gjort tidigare när du känner dig tveksam – det räcker för att du ska komma tillbaka och känna dig trygg med att du kan åstadkomma saker.
  • Tiden är värdefull och man vill inte slösa bort den på värdelösa grejer.

Vi tog tempen på några av besökarna i vimlet och frågade vad de tycker om årets UTSIKT
- Jag tycker att det har varit jättebra, jätteintressanta föreläsningar och mycket bra medskick och insikter som  jag kan ta med mig i min egen roll och som jag kan omsätta, skala upp och fundera kring, säger Ulrika Jansson som är stadsbyggnads chef på Örebro kommun.

- Jag har fortfarande Björn Ulvaeus väldigt nära hjärtat som jag tycker var helt fantastisk en extremt framgångsrik person som var så ödmjuk och bjöd på väldigt mycket av sig själv, det tycker jag var häftigt det går jag fortfarande och tänker på, säger Urban Appelquist från Poolia.

- Det är första gången jag är med på UTSIKT, det har varit väldigt inspirerande föreläsningar och så gillar jag att man får mingla mellan föreläsningarna lite längre så att man hinner prata med andra och träffa nya människor, säger Elisabeth Blom från Enfo.

Spotify ger tillbaka makten till artisten
Spotifys Norden-vd och Örebrobördiga Jenny Hermansson berättade om hur Spotify håller sig i framkant. Precis som Björn Ulvaeus tycker hon att man inte ska snegla för mycket på sina konkurrenter utan att hålla sig till sin grundidé för att lyckas.

- Vi har gått från att ha ett fokus på kund, produkt och teknik till att prioritera kreatören mer men idén är den samma. Artister ska kunna använda Spotify för att nå ut till sina fans, det är något vi jobbar med nu. I USA finns det redan artister som lägger sina turnéplaner utifrån vår information och lägger spelningar i de städer där de har flest lyssnare, berättar Jenny Hermansson.

- Vi lyfter hela tiden blicken för att se var vi hör hemma, man måste tänka utifrån och in och se till att man fyller ett behov och Spotify fyller i ett behov i en konstant utveckling som går otroligt snabbt. Och vi vill finnas överallt där någon kan tänkas lyssna på musik nu och i framtiden.

För att lyckas med det har företaget en strategi som innebär att alla medarbetare involveras i företagets utveckling.

- Alla kommer åt alla siffror hela tiden och vår vd Daniel Ek och hela ledningsgruppen svarar på vilka frågor som helst i en Q & A varje månad. Det är viktigt att vara ärlig och våga ta i både frågor och ifrågasättanden från alla. Tryggheten gör att man som medarbetare sedan kan stå ut med vilken förändring som helst, avslutar Jenny Hermansson.

Uppstickaren som sprider sig över Europa
Martin Palm, grundare av Sventertainment och frågesportsappen Primetime berättade om hur framgångssagan startade den 16 mars 2018 när kollegan Petter sände live från en källare på Södermalm och 41 nära och kära svarade på den första frågan. Idag är man aktiva i fem olika länder, 20 heltidsanställda och har 1, 2 miljoner nedladdningar i Sverige och 2 miljoner nedladdningar i Europa med 0 kronor i marknadsföring. Nu är det 40 000 spelare varje kväll och 99 300 följare på Instagram, kanal fem har ungefär 50-60 000 följare och TV 4 har 150 000 följare och då har de en oändligt stor möjlighet att marknadsföra sig dygnet runt.

- Det har spridit sig för att folk har suttit vid fikaborden och sagt till varandra att det här är jävla kul, det borde du ladda ner, säger Martin Palm.

- Och vi undrar hur en cool hip-hop duo, barnen och en mamma på 50 år kan tycka om samma sak? Men vi är glada för framgången och blir varma i hjärtat av att Primetime förenar familjer som samlas på kvällarna för att spela tillsammans.

Vad är då grejen med Primetime?

  1. Det går bara live och vi vill uppleva något tillsammans.
  2. Det finns bara i mobilen och det är där vi gör allt nu mera.
  3. Det är interaktivt och vi vill vara med och göra saker.
  4. Vi har kul och vi gör fel, användarna märker det och är nyfikna. Hur ska det gå?
  5. Vi gör det vi gillar och tror på att våra användare kommer att gilla samma saker.
  6. Reklamen är rolig.
  7. Livbojen belönar användarna och det har påverkat tillväxten för de talar gott om oss.
  8. Vi är oss själva och svarar transparant på alla frågor i kundtjänst.
  9. Vi har haft en massa tur.

 

Save the date: 22 oktober 2020
- Årets UTSIKT blev väldigt lyckat och vi ser verkligen fram emot att få bjuda in till UTSIKT 2020 redan nu. Datumet är inte helt bestämt, men vi har preliminärbokat den 22 oktober 2020, avslutar Handelskammarens vd Jenny Emerén.

Mia Järliden

  • Projektledare
  • UTSIKT, affärsnätverk och Promotionmorgon