Regionerna och länderna investerar i varandra
Kartläggningen visar bland annat att Sveriges investeringsvolym i Norge är mer än tre gånger så stor som i Danmark och Finland tillsammans. En stor del av investeringarna sker inom it- och företagstjänster. Norska företag äger flest utlandsägda företag i Sverige, främst inom tjänstesektorn, vilket är en trend som varit starkt positiv under lång tid. Under de senaste tio åren har antalet sysselsatta i norskägda företag i Stockholms län fördubblats. Norges varuimport är störst från Sverige, och Sveriges växande tjänsteexport går i huvudsak till Norge.
Kunskapsintensivt och högteknologiskt utbyte
Urbaniseringen och regionförstoringen medför att regionerna växer, både ekonomiskt och befolkningsmässigt i respektive land. Omställningen från varuproducerande industriella ekonomier till mer kunskapsintensiva tjänsteekonomier medför att storstadsregionernas roll och drivkraft blivit allt viktigare. Utbildningsnivån bland invånarna är hög och regionernas näringsliv kännetecknas av en hög andel kunskapsintensiva och högteknologiska tjänster. Regionerna utmärker sig med stark innovationskraft och framstående universitet. Potentialen i att samarbeta mer, snarare än att konkurrera, är stor. Konkurrenskraften skulle stärkas genom samarbeten inom innovation och startup-miljöer samt smarta städer.
Potential i bättre förbindelser järnväg
Allt fler reser mellan storstadsregionerna Stockholm och Oslo, vilket både syns i antalet flygpassagerare och antalet hotellövernattningar i regionerna. 1,4 miljoner flygresor görs mellan Oslo och Stockholm varje år. Samtidigt finns det stor potential i att förbättra järnvägsförbindelserna mellan huvudstadsregionerna. Förbättrad tillgänglighet med tåg skulle medföra mer hållbara och effektiva transporter och möjliggöra ökad handel, arbetspendling och produktivitet i regionerna och för de mellanliggande regionerna. Oslo-Sthlm 2.55 har tidigare presenterat ett förslag för hur det både är möjligt och lönsamt att skyndsamt få till en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Förslaget presenterades för den svenska och norska regeringen den 29 augusti i år. Förhoppningen är att regeringarna fortsätter att utreda förutsättningarna för att få till förbindelsen tillsammans.