Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Rädda en stockholmare gör succé

Känner du en stockholmare som behöver räddas? Du kan vara lugn, nu gör Handelskammaren Mälardalen, Örebrokompaniet och flertalet örebrobaserade IT-företag och IT-tunga offentliga arbetsgivare en kampanj för att rädda stockholmare.

Stockholmarna lägger tre gånger så lång tid som örebroarna på att ta sig till och från jobbet, deras bostäder kostar dubbelt så mycket som i Örebro och på ingen annan plats i landet bor unga vuxna hemma i lika stor uträckning som i Stockholm.

- Det är helt galet att stockholmare i genomsnitt spenderar mer än 270 timmar om året på att pendla till och från jobbet. Just nu fokuserar vi på att rädda stockholmare som jobbar med IT. Vi vet att de har det tufft där borta och vi behöver fler IT-talanger i Örebro, säger Louise Anestad, varumärkesansvarig på Örebrokompaniet.

Kampanjen riktar sig mot örebroare som till exempel saknar en dotter, bror eller kompis som bor i Stockholm. Örebroarna uppmanas att tipsa stockholmare som de längtar efter om lediga jobb, nytt boende och ett bättre liv i Örebro.

Nu finns många lediga tjänster i IT-branschen och Örebro behöver hjälp med att tillsätta dem. Stockholmarna är det självklara valet. Både eftersom en stor del av landets IT-talanger är verksamma i Stockholm och för att många unga örebroare flyttar till Stockholm och har kvar sin familj i Örebro. När de blir äldre eller får barn kan det vara läge att flytta tillbaka.

- Vi vill göra dem uppmärksamma på att det går att få ett bättre liv i Örebro. Ett liv med mindre stress, kortare väg till jobbet, större boende och mer tid över till familj, fritid och annat som gör livet bättre, säger Louise Anestad.

Kampanjen gör succé
Rädda en stockholmare har väckt stor uppmärksamhet i både Stockholm och Örebro med enbart positiva omdömen. Spridningen sker främst genom sociala medier där inlägg delas flitigt, de får också många kommentarer. Kampanjen har till och med uppmärksammats i en artikel i tidningen Resumé som är Skandinaviens största affärstidning inom reklam och media.

Om rekryteringskampanjen

Rädda en stockholmare startar den 12 november 2018 och pågår till och med oktober 2019. Läs mer om kampanjen på www.räddaenstockholmare.se och www.bytliv.nu.

Bristen på efterfrågad kompetens är den allra viktigaste frågan för våra medlemsföretag just nu och  det är särskilt svårt att rekrytera nya medarbetare inom it-branschen i Örebro. Därför genomför Handelskammaren Mälardalen rekryteringskampanjen Rädda en stockholmare/Byt liv!

Boka ett kampanjpaket
Mejla till projektledare Anette Holm
på Handelskammaren Mälardalen.

Kontakt Örebrokompaniet
Louise Anestad, varumärkesansvarig
076-183 44 00

Örebrokompaniet är Örebros marknadsbolag och har uppdraget att marknadsföra platsen Örebro. Vår ägare och uppdragsgivare är Örebro kommun. Vi arbetar långsiktigt för att stärka bilden av Örebro.

Handelskammaren Mälardalen är en privat näringslivsorganisation som ägs och styrs av medlemsföretagen i Västmanlands och Örebro län. Uppdraget är att företräda och främja regionens företag så de får bästa möjliga förutsättningar för tillväxt. Viktiga frågor är kompetensförsörjning, infrastruktur och internationell handel.