Redan 1937 publicerades ICC:s första regelverk för etik i marknadsföring, och har sedan dess utvecklats till att idag utgöra grunden för självreglering på området i 42 länder. I Sverige ligger Marknadsföringskoden till grund för Reklamombudsmannens bedömningar.
Revisionsarbetet har letts av Anders Stenlund, Tor KB, som också kommer att översätta den nya Marknadsföringskoden till svenska.
Den 10:e upplagan av ICC:s Marknadsföringskod inkluderar:
- Förbättrad vägledning för hur man skiljer marknadskommuikation från journalistiskt och användargenererat innehåll.
- Utökning av befintliga regler för att inkludera digitala medier och deltagare
- Samlat regelverk för direkt och digital marknadsföring
- Uppdaterad terminologi och vägledning om användning av mobila enheter för plats- och intressebaserad marknadsföring.
- Tydligare regler för marknadsföring till barn och ungdomar.
- I samband med lanseringen har ICC skapat en dedikerad webbsida där användare kan ladda ner Marknadsföringskoden samt ta del av den kurs som tidigare i år lanserades via ICC Academy, m.m.