Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Handelskammaren Mälardalen bäst i Europa

Mer än 90 procent av alla utfärdade exportdokument hos Handelskammaren Mälardalen görs nu elektroniskt via TradeCert. Den nya elektroniska certifieringen lanserades i maj och har tagits emot väl av dokumentkunderna. Det innebär att Handelskammaren Mälardalen är snabbast av alla handelskammare i hela Europa med att konvertera manuell handläggning till elektronisk.

- Det är väldigt roligt att det gått så snabbt och smidigt för oss, vi har inte haft några som helst problem med att få dokumentkunderna att byta arbetssätt, säger Anneke Olsson, exportadministratör på Handelskammaren Mälardalen.

TradeCert – det nya heldigitala systemet för ursprungscertifikat

Elektronisk certifiering är idag det snabbaste sättet att hantera exportdokument. Ansökan sker online och dokumentet certifieras elektroniskt av Handelskammaren Mälardalen. Kunden kan sedan skriva ut dokumenten på vitt papper på sin egen skrivare.

- Fördelen med att både ansöka och ta emot ett Certificate of Origin digitalt är förstås att man slipper blanketter och postgång för papper. Det är alltså tidsbesparande och känns mera säkert, eftersom inget riskerar att försvinna på posten, säger Anneke Olsson.

Anneke Olsson

  • Exportadministratör
  • Handelsdokument och export

Ansök om TradeCert

Du kan kostnadsfritt ansöka om ett konto hos TradeCert genom att ladda ner och fylla i detta formulär. Skicka det sedan till support@tradecert.com. Genom TradeCert ser du ditt företags samtliga utfärdade dokument vilket ger en bra överblick som förenklar regelefterlevnad och ökar kontroll över dokumentationen.

Handelskammaren i Mälardalen ingår i ett nätverk av mer än 200 handelskammare som utfärdar digitala Certificate of Origin från 12 exportländer för import till 203 länder.