Ni exporterar Svensk företagskultur och ledarskap till Sydkorea, hur kommer det sig?
Egentligen var det en indirekt fråga från Sydkoreanska regeringen som öppnade dörrarna för oss. De hade gjort en undersökning för att se vilka länder som hade ett ledarskap som skulle kunna fungera i deras företagskultur och det visade sig att Sverige kom högst upp på listan. Vi på LOVAK fick frågan om vi kunde komma dit och göra något. Vi tackade förstås ja. De första fyra mötena med sydkoreanska företag som jobbar med organisationsutveckling var misslyckade. Men sedan hittade vi vår perfekta partner, Paul & Mark, då öppnades alla dörrar för oss och nu har vi samarbetat i tre år.
Vi har flera olika syften med att arbeta i Sydkorea. Det uppenbara är förstås att göra affärer men vi lär oss också massor av sydkoreanerna och deras fantastiska företagande. Både när det gäller produktion och prestation ligger de långt före oss och de har haft en av de mest otroliga utvecklingarna i världen. De har gått från att vara en av världens största bidragstagare till en av de största bidragsgivarna på mindre än 70 år. Detta gör ju att vi kan skaffa och ta hem nya perspektiv till våra kunder här hemma. Vi har också ett högre syfte som handlar om att fungera som ett brofäste mellan Sverige och Sydkorea. Därför stöttar vi några SME-bolag i Sverige så att de ska kunna etablera sig i Sydkorea.
Har ni ett kontor i Sydkorea?
Vi har valt att jobbar genom Paul & Mark och just nu är det ungefär 12 personer som arbetar med våra uppdrag i Sydkorea. Vi utbildar handledare i svensk företagskultur och ledarskap och de använder sedan våra modeller och metoder.
Vilka kunder har ni där borta?
Tanken var att vi i första hand skulle jobba med SME-bolag men efterfrågan hos de större bolagen har funnits där och nu ska vi arbeta med ledarskapsutvecklingen på Samsung. Det blev klart nu under min senaste resa. Vi ska leverera beteendeprofiler och stötta i ledarskapsutvecklingen. Paul & Mark har lotsat oss till Samsung som kommer att bli en riktigt bra referens och en dörröppnare till fler och mindre bolag. Flera stora bolag knackar också på dörren, till exempel LG och Hyundai.
Vilka tjänster säljer ni till dem?
Vi har agenturen på en beteendeprofil som vi tycker är ett väldigt bra verktyg och som vi också jobbar med i Sverige. Vi utbildar handledare och håller på att få agenturen på ytterligare ett verktyg. Det primära är ledarskap och organisationsutveckling, allt ifrån ledarstöd till medarbetarutveckling.
Anpassar ni era tjänster till den sydkoreanska marknaden?
I början trodde vi att vi skulle behöva anpassa oss till det koreanska kynnet och kulturen. Men det visade sig att det inte fungerade särskilt bra. Då tänkte vi om, det var ju faktiskt det svenska ledarskapet och företagskulturen de efterlyste. Hade de velat ha en anpassning hade de ju kunnat göra det själva. Så nu jobbar vi faktiskt ännu mer svenskt än i Sverige.
Vad är det svåraste med att sälja tjänster i Sydkorea?
Språket. Vi jobbar på engelska och partnerbolaget översätter till koreanska. Det blir en språklig tvåstegsraket. Det är också svårt att hitta rätt företag, kunder och personer. Därför är vi väldigt glada för vår partner som i många fall banar vägen för oss.
Är det något som gått smidigare än ni förväntat er?
I och med att vi hittade den häftigaste samarbetspartnern (Paul & Mark) så har det gått så otroligt mycket lättare än vi hade väntat oss. Mycket bygger på relationer och kontakter i Sydkorea och i många lägen så känner sig nya kunder helt trygga och tänker att det här låter bra när vi kommer. Ibland går det nästan för snabbt och de vill köra igång direkt. Då händer det att vi blir lite svenska och tänker ”Nej, men vänta lite nu …”
Genom att vi fått möjligheten att jobba med Sabesi ”15 minutes that changes the world”, Asiens motsvarighet till TED talks, har vi kunnat hålla två föreläsningar som setts av mellan 2 och 3 miljoner koreaner.
Hur går affärerna nu?
De går bra. Mycket av det arbete vi har gjort hittills har varit ett lärande. Men nu kommer vi att starta ett samägt bolag med Paul & Mark såvida det inte finns några formella saker som skulle kunna störa. Vi gör också en Vinnova-ansökan för att få medel till att göra en snabbare expansion.
Har du lärt dig koreanska?
Lars skrattar och berättar att han brukar ha ett ganska bra språköra men att koreanskan är fullständigt omöjlig. Efter tre år har han kommit upp i tio ord.