Säkrare Hemfrid med appar
När David Leeb kom till Hemfrid startade ett omfattande arbete med digitalisering för både kunder och medarbetare. Resultatet är två appar som förenklar och skapar trygghet.
På serviceföretaget Hemfrid har man höga ambitioner med att digitalisera tjänsteerbjudandet, så det fick David Leeb sätta igång med direkt när han började som marknadschef för cirka två år sedan. Han började med att rekrytera fyra personer till sitt marknadsteam.
- Med rätt team så kunde vi snabbt öka kundinflödet på webben. Det var inte så längesen som nya kunder ringde in faktiskt, men nu sköts allt via hemsidan, säger David Leeb.
Efter dessa satsningar så började David Leeb och hans team att titta på efterfrågan; vad vill egentligen kunderna och medarbetarna ha? Där stod en app högst på kundernas önskelista.
– Men för att en app ska vara funktionell måste någon svara i andra änden. Så vi utvecklade en digital produkt till våra 2 000 medarbetare. Via den har de ständigt tillgång till uppdaterad kundinformation.
Appen har sedan en tid testats av medarbetarna för att de ska göra sig redo inför den 1 februari då den börjar användas skarpt.
– Vi kan se förbättringar på allt. Ska en vikarie hitta till en ny kund kan han eller hon se adressen och hur man tar sig dit. Scheman är ständigt uppdaterade, likaså uppdragsbeskrivningar. Det underlättar även för nyanlända medarbetare eftersom appen hanterar både engelska och svenska och ikoner gör det lätt att förstå, berättar David Leeb.
Men den största förändringen i och med introduceringen av apparna ska ändå vara för kunderna. Där hoppas de på lite nöjdare kunder som på så vis stannar längre hos Hemfrid.
– Kontinuitet är viktigt för våra kunder och för att reducera osäkerhet kan vi nu kommunicera bättre vid vikarieuppdrag. Om någon blir sjuk så får kunden en pushnotis med bild och information om personen som kommer istället. De två apparna ökar även säkerheten på ett annat plan då de kräver bank-id som inloggning både hos medarbetare och kunder.