Flyg - Vätemotor testas på jätteflygplan
Airbus planerar att sätta en vätemotorn mellan vingarna och stjärtfenan, och testa den med start under 2026, i ett initiativ för att släppa ett flygplan som inte släpper ut växthusgaser år 2035. Motorn ska inte på egen hand driva jätteflygplanet, men kan i framtiden kanske driva ett mindre trafikflygplan.
"I stor skala, och om de tekniska målen uppnås, kan bränslecellsmotorer driva ett trafikflygplan med 100 passagerare cirka 1 000 nautiska mil (1 852kilometer)", säger Glenn Llewellyn, vice ordförande för nollutsläppsflyg på Airbus.
Läs mer i Dagens Näringsliv.
Mer om flyg:
- Upprop: Gotland bör bli först med elflyg. Flygtorget
- TUI räknar med reselyft. Dagens Näringsliv
- IATA: 25 procent kvar till 2019 års nivåer. Flygtorget
- 27 utpekade beredskapsflygplatser. Infrastrukturnyheter
Järnväg - Oslo-Stockholm får högsta prioritet
EU-länderna föreslår att stråket Oslo-Stockholm får högsta prioritet, ett besked som innebär att man ligger längre fram i kön när EU delar ut infrastrukturmedel. Enligt Oslo-Sthlm 255, ett bolag som bildats för att påskynda utbyggnaden av tågtrafiken mellan Oslo och Stockholm, är medlemsstaternas överenskommelse betydelsefull för projektet.
– Det här är ett jätteviktigt besked. Det innebär att arbetet med att förverkliga en bättre järnväg mellan Oslo och Stockholm nu tar ett viktigt steg framåt, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55, i ett pressmeddelande.
Läs mer i Transportnet.
Mer om järnväg:
- DEBATT: Lönsamt att prioritera satsningar på Mälarbanan. Mikael Andersson Elfgren (M), Staffan Jansson (S), Andreas Svahn (S) & John Johansson (S). VLT
- Maxvikten på Malmbanan sänks – LKAB påverkas. Järnvägsnyheter
- Tåget nästan alltid billigare än flyget. Dagens Näringsliv
- MTR startar svarvverksamhet i Tillberga. Järnvägsnyheter
Sjöfart - Sjöfartsverket föreslår sänkta farledsavgifter
Sjöfartsverket föreslår en tvåårig sänkning av farledsavgifterna 2023 och 2024. Målet med avgiftssänkningen är att främja en överflyttning av gods till sjöfarten som möjliggörs genom att regeringen tillför 300 miljoner kronor som en klimatkompensation till Sjöfartsverket två år i rad med start 2023, uppger verket i ett pressmeddelande. Sjöfartsverket föreslog i våras till regeringen att klimatkompensationen används till en generell sänkning av farledsavgifterna. För rederierna innebär det, enligt Sjöfartsverket, att farledsavgiften blir 21 procent billigare de kommande två åren.
– Farledsavgifterna är av stor betydelse för rederierna, och vi ser nu fram emot nya satsningar och att mer gods kan föras över till sjöfarten. Det är en investering i mer energieffektiva transporter som gynnar hela Sverige, säger Katarina Norén, generaldirektör Sjöfartsverket, i pressmeddelandet.
Läs mer i Sjöfartstidningen.
Mer om sjöfart:
- Svenska isbrytarna är igång för säsongen. Sjöfartstidningen
- Beslut om sjöfartens inkludering i EU:s utsläppshandel. Lighthouse
- Terntanks nya förbereds för segel och metanoldrift. Sjöfartstidningen
- Projektet Malmporten i hamn. Infrastrukturnyheter
Väg - Fyra av tio nya bilar går på el
Nybilsregistreringarna i november landade på 25 588. Snittet de senaste fem åren ligger på 27 300, enligt statistik från Mobility Sweden. Uppgången beror delvis på lättnader i leveranskedjorna, som tidigare bromsat biltillverkningen världen över. Men hittills i år, januari-november, har nybilsregistreringarna minskat med åtta procent jämfört med samma period i fjol. Registreringarna av nya elbilar fortsätter att visa nya rekord, 42,5 procent av alla nya bilar var rena elbilar i novemberstatistiken.
Läs mer i Dagens Näringsliv.
Mer om väg:
- Rullar ut Europas första storskaliga laddningsnätverk för tunga fordon. Infrastrukturnyheter
- Mercedes bygger elfordonsfabrik i Polen. Dagens Näringsliv
- Volkswagen bygger största laddningsnätet i Europa. Infrastrukturnyheter
- Dyrare att åka kollektivt nästa år. Sveriges Radio