Socialdemokraterna, miljöpartiet och liberalerna har bestämt sig för att lägga ned flygplatsen Stockholm-Västerås. Det är en konsekvens av flera års underskott och försök att vända trenden, men utan att lyckas. Flygplatsen står också inför investeringsbehov. Nedläggningen kommer att ske successivt.
Det är givetvis tråkigt, men inte förvånande och förmodligen rationellt. Idag ser förutsättningarna för både flygandet och regionala flygplatser annorlunda ut än för bara några år sedan. För det lokala näringslivet handlar det på kort sikt om arbetstillfällen kopplade till flygplatsen och de affärsresor som görs till London. Här går det troligtvis ganska snabbt att ställa om. En annan fråga är godset. Idag går redan högvärdigt gods via Arlanda, men vad händer med övrig fraktverksamhet. På sikt skulle avvecklingen av flygplatsen kunna påverka Västeråsregionens attraktivitet.
En styrka för Västeråsregionen är närheten till Stockholm och Arlanda. Nu blir det än viktigare att stärka kommunikationerna mellan Västerås och Arlanda för att säkerställa den internationella tillgängligheten för både regionens invånare och företag. Senaste åren har busstrafiken ökat kraftigt, men vi ser också behov av att kunna ta sig med direkttåg till Arlanda såsom man kan göra från Eskilstuna idag. Det är investeringar som vi som Handelskammare kommer att driva på och hoppas kunna göra gemensam sak med politikerna.
Med rätt satsningar kan man inte bara stärka tillgängligheten, man skyndar också på arbetsmarknadsförstoringen med Stockholm vilket i sin tur kan öppna nya möjligheter och bidra till att Västerås stärker sin attraktivitet och konkurrenskraft. När det formella beslutet om avvecklingen av Västerås flygplats fattas så behöver man ha en klar och tydlig idé om vägen framåt. Då kan man vända avveckling till utveckling.