Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Är du en attraktiv arbetsgivare?

Academic Work har för femte året i rad genomfört undersökningen Young Professional Attraction Index (YPAI), i samarbete med Kantar Sifo. De gör undersökningen för att de vill hjälpa chefer att förstå vad morgondagens medarbetare letar efter hos arbetsgivare.

En young professional är en student vid universitet eller högskola eller någon som har en akademisk utbildning och som har arbetat i max fem år – alltså någon som är ny i arbetslivet. 7 214 personer svarade på undersökningen 2019. Därför är resultatet intressant för dig – är du en attraktiv chef?

De 10 viktigaste faktorerna för young professionals när de väljer arbetsgivare

1. Trevliga kollegor och bra arbetsmiljö
De tycker att goda relationer ökar både motivationen och prestationen. De vill ha ha roligt på jobbet för det får dem att känna sig mer effektiva och då blir det också roligare att gå dit. När de inte trivs eller känner gemenskap med sina arbetskamrater blir de stressade, får ont i magen och tappar arbetslusten.

2. Bra lön och förmåner
De tycker att en bra lön ska vara marknadsmässig och att det ska finnas utrymme för löneutveckling. De vill ha betalt för tiden och engagemanget de lägger ner på jobbet och vill få bonus när de gjort något extra bra. När det gäller andra förmåner handlar det om många semesterdagar, bra tjänstepension, gymkort eller att bli bjuden på affärsresor.

3. Intressanta och utmanande arbetsuppgifter
De vill ha både intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Det behöver inte innebära att varenda arbetsuppgift ska vara intressant. Det viktiga är att de får utvecklas och påverka sina arbetsuppgifter, för det blir en utmaning i sig. Det visar också att de har både ditt och organisationens förtroende.

4. Bra chef och ledarskap
De vill jobba med ledare som arbetar för företagets och medarbetarnas bästa. Du ska vara närvarande, tydlig, ärlig och bidra till deras personliga utveckling. Du ska också vara personlig (utan att vara för privat) driven, inspirerande och brinna för det du gör.

5. Goda utvecklingsmöjligheter
De vill få möjlighet att ständigt bli bättre, prova nya saker och utmanas, både från början och i nya roller. Du får dem att stanna om du hjälper dem att se utvecklingsmöjligheter för det gör att de känner sig motiverade, har roligt på arbetet och vill göra ett bra jobb.

6. Trygg anställning
Trygghet handlar förstås om anställningsvillkor, men de tycker också att både mångfald och möjlighet till långsiktig utveckling hör dit. De vill känna sig trygga hos dig oavsett kön, ålder, sexuell läggning eller religiös tillhörighet. Och de tycker att du ska strunta i om de tänker skaffa barn eller inte.

7. Flexibel arbetsplats och arbetstid
De vill, i viss mån, kunna styra och anpassa sin arbetstid för att underlätta vardagen. Det kan räcka med att få jobba hemifrån när man behöver. Vissa ser det som en bonus eller förmån, andra som en självklarhet. Om du inte är flexiblel känner de sig kontrollerade.

8. Geografiskt läge och närhet till hemmet
De tycker att det är ett plus att ha nära till arbetsplatsen men det är långt ifrån ett måste eftersom digitaliseringen gör att man kan jobba var som helst. Men, de tycker förstås att det är bra att ha nära till fritidsaktiviteter och ett socialt liv utanför arbetet.

9. Företagets värderingar och kultur
Om de inte sympatiserar med dina och företagets värderingar är du oftast utesluten som ett alternativ. De vill helst att företagets värderingar överensstämmer med deras personliga och de har förstått att det är du som skapar företagets värderingar och kultur.

10. Tydliga förväntningar och mål
Det handlar om dig eftersom det oftast är du som sätter målen och har förväntningarna. De tycker att det är väldigt svårt att veta om de gör ett bra jobb om du inte är tydlig. Därför behöver du prata med dem, ge dem vägledning och kontinuerlig feedback och ha bra utvecklingssamtal.

Talangrekrytering = Employer Branding

Är ni tillräckligt attraktiva?

Många arbetsgivare har svårt att rekrytera specialister, nyckelpersoner, ledare och chefer. Du kanske är en av dem? Rekrytering har blivit en överlevnadsfråga och därför är det dags att börja göra det på ett nytt sätt.

Vi har många års erfarenhet av arbete med talangrekrytering och employer branding från projektet Talent Attraction Management som startades 2014 och delar gärna med oss av vår kunskap inom området.

Kontakta projektledaren och processledaren Anette Holm om du vill veta mer.