Jonas Carlehed från IKEA Sverige inledde dagen och berättade om hur de, sedan 2012, arbetat med en hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål för 2030 som innebär att hela IKEA transformeras. IKEA har gått tillbaka till sina grundvärderingar och den största kraftkällan är den vackra småländska stenmuren med IKEAs rötter och dna, som handlar om kostnadsmedvetenhet, att göra mer av mindre och att spara på resurser.
- Vi vill vara en del av lösningen och skapa en bättre vardag för de många människorna. Och eftersom vi är ett stort företag vill vi vara en stor del av lösningen, säger Jonas Carlehed.
Strategin tar sin utgångspunkt i tre stora utmaningar – klimatförändringar, ohållbar konsumtion och ojämlikheten som ökar i samhällen världen över. Eftersom utmaningarna hänger ihop som kommunicerande kärl arbetar de på alla fronter.
- Vi är optimistiska inför framtiden och vill hjälpa mer än en miljard människor att få en bättre vardag inom planetens gränser. Vi möter lika många människor som det bor i Sverige varje månad i våra varuhus och kan påverka deras val och göra det enklare för dem att leva mer hälsosamma och hållbara liv. Alla ska ha råd att leva mer hållbart, säger Jonas Carlehed.
- Vi ställer om till förnybar energi, i vårt eget företag, hos alla leverantörer och i kundernas produktanvändning, och blir klimatpositiva. Vi kallar vårt arbetssätt Cirkulära IKEA. Vi vill också ha en positiv social påverkan på alla i vår värdekedja. Alla som jobbar åt oss ska ha en lön man kan leva på och vi vill ta ett lokalt socialt ansvar i hela världen. I Västerås samarbetar vi till exempel med Mimer och Rädda barnen på Bäckby, avslutar Jonas Carlehed.
Läs mer och inspireras av IKEAs hållbarhetsarbete här
Anna Bergström som är utsedd till årets samhällsförändrare av Veckans Affärer och centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna tog vid och inspirerade publiken med sin fantastiska idé om återbruk och ekonomisk tillväxt.
- Vi jobbar med hållbarhet och försöker rädda jorden men vi minskar inga konsumtionsmönster. På ReTuna lever vi i en cirkulär affärsmodell med återbruk där vi köper och säljer samma plagg många gånger. Det blir skatteintäkter som bidrar till samhället och invånarna i Eskilstuna, säger Anna Bergström.
Privatpersoner lämnar in avfall och ReTuna sorterar och fördelar skräpet bland de privata aktörer som finns i huset. Sedan får varje hyresgäst förädla, förvandla och reparera produkterna och sälja dem i gallerian.
- Återvinning: att ta en använd grej och göra något nytt av den, till exempel en jacka av pet-flaskor.
- Återbruk: att använda något igen, precis som det är. Då gör man inga nya klimatavtryck.
- Upcycling: att ta en gammal grej och göra något med den som höjer varans värde.
- Vi köper i snitt 16 kilo kläder per år och slänger åtta och det mesta hamnar i soporna. Det vill vi sätta stopp för. Jag vill att vi lovar varandra att ingen av oss någonsin köper några nya jeans igen och att vi börjar handla våra kläder lite mer hållbart, avslutar Anna Bergström.
Läs mer och inspireras av Återbruksgallerian ReTuna här
Anders Borg tog steget vidare från den lokala arenan och pratade om hur digitaliseringen och teknikskiftet, när 5G och AI nu slår igenom, ger företagen helt nya möjligheter. Kapaciteten i den enormt snabba datatillväxten kan äntligen användas effektivt när AI kommer till.
- Ett exempel på det är AI-bolaget IPsoft, där jag är engagerad, som med enkla medel och AI har kapat köerna i en traditionell kundtjänst. Med AI:s hjälp, som jobbar med stora mängder data och enkla algoritmer, har man fått ner kötiden och svarstiden från 25 minuter till en minut, berättar Anders Borg.
I Sverige är vi bra på att arbeta med start-ups och vi behöver ta vara på den konkurrensfördel det ger oss gentemot många andra länder nu när vi får en uppbromsning i världsekonomin och tillväxten stannar av i Europa, USA och även i Kina. Den påverkar förstås också oss i Sverige. Vi behöver hänga med och skaffa oss den kunskap och utveckla den kompetens som behövs i det nya digitala och AI-täta samhälle som utvecklas snabbt.
- I den svenska start-up-miljön stannar både pengarna och idéerna kvar i Sverige, till skillnad från när många av storbolagen flyttade ut ur landet under slutet av 1990-talet. Det borde näringslivet i alla kommuner och regioner tänka på, ta gärna reda på hur de jobbar i Växjö, avslutar Anders Borg och ger tre råd till näringslivet i Västmanland.
- Ni har en bra högskola, mångdubbla den och skala upp ingenjörsutbildningarna så mycket det går. Matematisk skolning är viktigare än någonsin.
- Mobilisera kraft – skapa lokala plattformar där de som vill investera i nya idéer kan träffas.
- Skapa entusiasm inom offentlig sektor och näringslivet och få något gjort. Sätt igång den egna kraften i kommunen och den närmaste regionen. Våga vara experimentella och satsa.