Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Omvärldsspaning infrastruktur och logistik maj

Omvärldsspaningen för januari månad innehåller ett brett urval av nyheter. Bl.a. Nextjet har nu gått i konkurs, SJ storsatsar på nya turer sträckan Sthlm-Gbg, kostnaden för hamnkonflikten landa på 4,5 miljarder och Schenker berättar mer om deras samarbete med Einride i Jönköping.

Flyg - Nextjet i konkurs

Efter flera år av tuff ekonomisk situation har Nexjet i dag ansökt om konkurs. Alla flygningar ställs in. I dag ställer Nextjet och Nextjet Sverige in sina betalningar och ansöker om konkurs. Samtliga flygningar från och med klockan 13:00 har ställts in.
– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid, säger vd Magnus Ivarsson i ett pressmeddelande.
Läs mer i Transportnet.

Mer om flyg:
  • Norwegian ställer in direktlinjer till USA. Expressen
  • Världens största flygplan ska lyfta i sommar. Dagens Näringsliv
  • 100 miljoner till biobränsleutveckling för flyget. Transportnet
  • Branschen slår tillbaka mot flygkritiker. Transportnet
  • DEBATT: Sluta skambelägga flyget – det ger 200.000 arbeten: Jacob Wallenberg m.fl. Dagens Industri

 

Järnväg - SJ satsar på Göteborg-Stockholm

SJ satsar på fler och snabbare avgångar mellan Göteborg och Stockholm, enligt den ansökan som det statliga tågföretaget lämnat in till Trafikverket för nästa års tidtabell. Enligt SJ märker man av en ökad efterfrågan på sträckan. De direkttåg som SJ bland annat kommer att köra mellan städerna kommer att ta två timmar och 50 minuter.

"De banarbeten som resulterat i en längre restid börjar lida mot sitt slut och de positiva effekterna av det ser vi redan i augusti i år", skriver Maria Hofberg, affärschef på SJ, i ett pressmeddelande.
Läs mer i Infrastrukturnyter & Dagens Näringsliv

Mer om järnväg:
  • Transportstyrelsen kräver nyordning av banavgifterna. Transportnet
  • Domsjö Fiber hittar tillbaka till tåget. Transportnet
  • Tågbolaget: Ursäkta, vi avgick 25 sekunder för tidigt. NyTeknik
  • Trafikverket: Fler tåg kan trafikera Västlänken. Infrastrukturnyheter
  • ”Fehmarn Bält-förbindelsen kommer ge stor tillgång till nya marknader”. Infrastrukturnyheter

 

Sjöfart - Företagens nota för hamnkonflikten: 4,5 miljarder

Hamnkonflikten i Göteborg gav svenska företag extra kostnader på 4,5 miljarder kronor under 2017, enligt en rapport beställd av Svenskt Näringsliv. Det rapporterar Ekot på tisdagen. "Det här har slagit mot hela näringslivet, inte bara i och runt Göteborg utan i hela Sverige, och i alla branscher", säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson till Ekot.

Enligt rapporten är det framför allt företag som importerar varor, till exempel kläder, som drabbats hårdast när runt 240.000 containrar förra blev året blev omdirigerade på grund av konflikten i Göteborgs hamn mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetareförbundet. I huvudsak var det försenat gods och ändrad logistik som kostade extra för företagen.

"Handeln är en bransch som sticker ut, för man har inte fått sina varor i tid för olika säsonger. Det har gjort att man bland annat har behövt realisera ut varor som har kommit för sent", säger Peter Jeppsson.

"Sedan är industrin också väldigt hårt drabbad, bland annat för att man får in insatsprodukter som man behöver i tillverkningsindustrin", fortsätter han.
Läs mer i Dagens Industri.

Mer om sjöfart:

 

Väg - Schenker berättar mer om satsningen på förarlöst i Jönköping

Just nu håller DB Schenker på att testa lastbilen. Man kommer inte ta några onödiga risker och sjösättning av projektet blir inte av förrän man är helt säkert. Lastbilen kommer närmare bestämt att trafikera Skruvgatan i Jönköping.
– Man har tidigare provat med att föraren släppt över kontrollen men då sitter föraren fortfarande i baksätet. Här är föraren inte ombord utan sitter på ett kontor och övervakar, säger Pierre Olsson på DB Schenker till SVT Nyheter.

Fordonet är eldrivet och laddas med solceller. Under den gångna vintern har fordonet testats på en avstängd bana i Borås och nu blir det skarpt läge. Tanken är att lastbilen ska köra mellan DB Schenkers lager och terminalbyggnad.
– Den har radar runtomkring sig och operatören har kameror 360° runtom lastbilen för att ha full koll, säger Pierre Olsson.

När lastbilen befinner sig på vägarna kommer en operatör att styra den på distans. Det finns även planer på att låta en operatör styra upp till tio fordon.
– Visionen är att om man kör långa sträckor så behöver den inte övervakas överallt utan att man kan lotsa den genom svårigheter sedan släppa den och ta över en annan, säger Pierre Olsson.
Läs mer i Transportnet.

Mer om väg:
  • Lynx är världens största batteridrivna lastbil. Transportnet
  • Var fjärde ny bil i Norge är en elbil. Dagens Näringsliv
  • Energimyndigheten vill se nationellt kontor för samordnad varudistribution. Transportnet
  • ProPart utvecklar robust positionering för automatiserade transporter. Infrastrukturnyheter
  • Scania står värd för Sustainable transport forum. Transportnet

 

Vill du ha vårt nyhetsbrev om infrastruktur och logistik? Kontakta Thor-Björn Käck.

Thor-Björn Käck

  • Projektledare
  • Infrastruktur och internationell handel

Omvärldsspaning infrastruktur

Varje månad gör Handelskammaren Mälardalen en omvärldsspaning med nyheter, aktuell forskning, politisk debatt med mera. Handelskammarens Infrastruktur- och logistikbevakning innehåller bland annat ett urval från Trafikverkets omvärldsspaning.