Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Gör ditt företag mer kreativt!

Det är förmågan att göra nya saker som avgör om man som företagare hänger med sina kunder. Och då behöver man vara kreativ. Men - vad är egentligen kreativitet och hur blir vi kreativa?

När Jon Forssell, från Happy Bear AB, lät deltagarna i lunchföreläsningen om kreativitet testa sina attityder och kunskaper och jämförde svaren med global forskning och best practise visade det sig att vi inte alltid har koll på hur det är. Gruppen svarade bland annat att det bästa är att jobba i grupp, då blir vi mest kreativa.

- Det stämmer inte riktigt, säger Jon Forssell, att peppa en grupp att brainstorma och premiera många idéer fungerar ganska dåligt. Det är bättre att först jobba enskilt, försätta sig i ett lugn och koncentrera sig på en uppgift i taget och sedan träffas i en grupp som gemensamt kan komma med kreativa utvecklingsförslag på idéerna.

Jon berättar att det också är bra för kreativiteten att hellre ha realistiska delmål än svårgreppbara slutmål. Och för att skapa en riktigt kreativ organisation skadar det inte att krydda med kunskap om kreativitet till både team och ledare så att vi kan samarbeta smartare tillsammans.

- Kreativitet är mer en fråga om hårt arbete och mindre en fråga om crazy inspiration, avslutar Jon Forssell.

Anette Holm

  • Projektledare
  • Kompetensförsörjning och kommunikation

Om Jon Forssell på Happy Bear AB

Jon Forssell är föreläsaren och beteendevetaren som gör det lättare för fler att utvecklas tillsammans. Genom att blanda kunskap, humor och interaktivitet skapar han föreläsningar och möten som engagerar och skapar nytt lärande.

- Jag gör det lättare för fler att utvecklas tillsammans. Så det finaste omdöme jag någonsin fått är att jag minskar avståndet mellan människor.

Det finns så mycket att vinna på att reflektera över sin egen person, och det finns så mycket kunskap om hur vi människor fungerar. Både som grupper och som individer. Det är därför jag arbetar och föreläser interaktivt –  för att dela kunskap och göra flera människor tydliga för sig själva och andra genom att fråga vad de tycker, vill, kan och känner – och sedan prata om det.

Happy Bear AB