När Jon Forssell, från Happy Bear AB, lät deltagarna i lunchföreläsningen om kreativitet testa sina attityder och kunskaper och jämförde svaren med global forskning och best practise visade det sig att vi inte alltid har koll på hur det är. Gruppen svarade bland annat att det bästa är att jobba i grupp, då blir vi mest kreativa.
- Det stämmer inte riktigt, säger Jon Forssell, att peppa en grupp att brainstorma och premiera många idéer fungerar ganska dåligt. Det är bättre att först jobba enskilt, försätta sig i ett lugn och koncentrera sig på en uppgift i taget och sedan träffas i en grupp som gemensamt kan komma med kreativa utvecklingsförslag på idéerna.
Jon berättar att det också är bra för kreativiteten att hellre ha realistiska delmål än svårgreppbara slutmål. Och för att skapa en riktigt kreativ organisation skadar det inte att krydda med kunskap om kreativitet till både team och ledare så att vi kan samarbeta smartare tillsammans.
- Kreativitet är mer en fråga om hårt arbete och mindre en fråga om crazy inspiration, avslutar Jon Forssell.