Nu är det dags för fjärde omgången av Tysklandsprogrammet

Är ni ett svenskt cleantech-företag som är intresserat av den tyska marknaden? Då kan ni nu ansöka om att vara med i den fjärde rundan av Energimyndighetens och Tysk-Svenska Handelskammarens Tysklandsprogram.

I årets program ligger fokus på smarta elnät. Alla företag som erbjuder produkter och tjänster inom detta område inklusive e-mobilitet, lagring och IT-säkerhet är extra välkomna att ansöka till programmet där Forum för smarta elnät välkomnas som ny samarbetspartner.

Tysklandsprogrammet är skräddarsytt för att hjälpa innovativa svenska företag inom miljöteknik in på den tyska marknaden. Programmet består av olika moduler som kan sammansättas individuellt efter företagens behov. Moduler är till exempel marknadsanalyser, kontaktsökningar, affärspartnerförmedlingar, interkulturella coachningar, studieresor eller mässbesök med förbokade möten. Deltagandet är kostnadsfritt för företagen då programmet finansieras av Energimyndigheten.

Tysklandsprogrammet har framgångsrikt genomförts sedan 2014. Mer än 30 företag har deltagit hittills, hittat handelspartner och nya kunder samt anställt säljare i Tyskland. Noda, Exeger, Ferroamp, Velove, Eze System, Solelia och Celsicom är några exempel.

– Med hjälp av Tysk-Svenska Handelskammaren har vi hittat en återförsäljare i Tyskland så att vi kan börja bearbeta den tyska marknaden omedelbart. Utan deltagandet i Tysklandsprogrammet hade vi inte kommit in på den tyska marknaden lika snabbt, så vi kan bara rekommendera deltagandet, säger Stefan Carlsson, vd på Celsicom.

Nya chanser för nya företag

Nu ska fler företag få chansen att vara med i Tysklandsprogrammet:

– Vi satsar på tre till sex nya företag som har goda chanser att lyckas i Tyskland som fortfarande söker efter innovativa produkter och tjänster som ska bidra till Energiewende, säger Christopher Waldén, projektledare på Energimyndigheten.

Verena Adamheit, projektledare hos Tysk-Svenska Handelskammaren, bekräftar de fortsatt goda chanserna för svenska företag på den tyska marknaden, framförallt inom området smarta elnät:

– Smarta elnät spelar en avgörande roll för en lyckad Energiewende i Tyskland. Innovativa idéer från Sverige, speciellt när det gäller systemintegration av förnybar energi, framtida nätstabilitet och ICT-integration, välkomnas i Tyskland.

Om du vill vara med, vänligen fyll i ansökningsformuläret och skicka det till verena.adamheit@handelskammer.se. Mer information hittar du i programbeskrivningen. Hör gärna av dig till Verena Adamheit vid frågor.

Vi ser fram emot din ansökan!

Thor-Björn Käck

• Projektledare
  • Medlemskap, infrastruktur och internationell handel

Tysk-Svenska Handelskammaren

Tysk-Svenska Handelskammarens uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Handelskammaren är del av det tyska handelskammarnätverket, där samtliga tyska företag är medlemmar, samt representant för den tyska organisationen för investeringsfrämjande, Germany Trade & Invest, i Sverige. I mer än 65 år har Tysk-Svenska Handelskammaren skapat ett omfattande tyskt-svenskt nätverk av beslutsfattare från företag, politik och organisationer. Handelskammaren har ca 55 medarbetare i Sverige.

Mer information finns på www.handelskammer.se.