Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Så får du bäst effekt som sponsor

Vi arrangerade årets första Marknadsklubb tillsammans med TV4 och Ida Bergfeldt som arbetar med sponsring och association på TV4 föreläste om hur man får bäst effekt som sponsor.

Ida Bergfeldt gav exempel på hur företag i olika branscher aktiverar sina sponsorskap i egna och köpta kanaler – både kring större och mindre samarbeten. Att tiden då vi kunde ringa in en målgrupp med ålder, geografi och kön för länge sedan är förbi är ingen nyhet. Men hur tänker då de som sponsrar bäst?

- Det kunskapen om dina kunders intressen och livsstil som är värdefull och som ger dig möjlighet att marknadsföra dina produkter och tjänster på ett sätt som verkligen fungerar, säger Ida Bergfeldt.

Förr var det ofta avgörande för en sponsor att få köpa rättigheter och att få synas med sitt varumärke så mycket som möjligt. Det viktigaste var att se till varumärkets behov, finnas överallt, stjäla uppmärksamhet och mäta exponeringsvärdet. Man var en sponsringsköpare helt enkelt.

Idag behöver man jobba på ett helt annat sätt för att nå ut till målgruppen. Man behöver aktivera de rättigheter som man köper som sponsor. Det kan handla om att skapa upplevelser och lösa målgruppens behov snarare än att visa upp sitt varumärke, till exempel att bjuda på vatten på en musikfestival. Den som är skicklig på att ge målgruppen uppmärksamhet och service bygger både lojalitet, förtroende och köpintention hos dem. Dagens sponsorer är investerare inte sponsringsköpare.

- Den som köper rätt att associera sig med ett annat varumärke bör tänka på att även ha kapital kvar till att investera i aktiviteter som intresserar målgruppen. Pengarna i sponsringsbudgeten måste räcka till båda delarna, säger Ida Bergfeldt.


Ett både roligt, intressant och lyckat sponsringssamarbete är det som Air New Zeeland och Sagan om ringen-filmerna har. Klicka på filmen och titta:

Föreläsare

Ida Bergfeldt arbetar med sponsring och association på TV4.