På Handelskammaren Mälardalens webbplats används cookies som gör att webbplatsen fungerar bättre.

Jag accepterar
Relocation Service

Tjänster

Har du anställt en medarbetare från en annan del av världen och undrar vad nästa steg är? Det är många saker att tänka på i samband med en flytt till ett annat land, både för dig som arbetsgivare och för medarbetaren. Handelskammarens Relocation Service team finns här för att underlätta. Vi har många års erfarenhet av att hjälpa företag och ser fram emot att höra av dig.

Våra tjänster:

Pre-visit

Vi förbereder ett första besök i den nya hemstaden utifrån den nyanställde och dennes familjs behov. Under besöket informerar vi om hur det är att leva i Sverige, visar staden med omgivningar, olika boendealternativ, fritidsaktiviteter samt samordnar möte inför skolplacering. Vi svarar på alla frågor och förbereder familjen inför den kanske största omställningen hittills i livet.

Immigration

Det här gäller bara för dig som rekryterar från tredje land. En av de viktigaste sakerna att ta tag  i är att ansöka om arbets-och uppehållstillstånd på Migrationsverket. Handelskammaren Mälardalen är certifierade hos Migrationsverket, vilket innebär att vi har en betydligt snabbare hanteringsprocess än vanligt. Vi ansvarar för hanteringen av hela immigrationsprocessen och håller oss uppdaterade med de gällande reglerna inom området.

Home search

Vi söker bostadsobjekt utifrån den nyanställdes behov och önskemål. Boendet är en central del i livet och vi gör vårat yttersta för att hitta det bästa. Vi är utbildade hyresförmedlare och har kunskap om den svenska bostadsmarknadens förutsättningar, koordinerar besiktning, förhandlar och skriver kontrakt med hyresvärden.

Settling in

Under den första tiden i det nya hemlandet är det mycket nytt att sätta sig in i och koordinera. Vi hjälper till med folkbokföring och det viktiga svenska personnumret, ansöker om svensk socialförsäkring, öppnar bankkonto, tecknar abonnemang mm. Allt för att den nyanställde ska få en så bra och smidig start som möjligt.

Ongoing support

Behovet av support vid flytt till ett nytt land kan variera mycket utifrån tidigare erfarenheter. Vår Ongoing support innebär att vi finns tillgängliga på telefon, mail eller besök under kontorstid,  för att reda ut frågor och saker som dyker upp efter att personen installerat sig. Behovet brukar vara som störst under de första 3-6 månaderna.

Departure

Vi finns här för er när det är dags att ta nästa steg, kanske flytta till ett annat land eller återvända hem? Det är många saker att tänka på och vi träffar er för att gå igenom checklistan så att inget missas. Myndigheter ska kontaktas, abonnemang avslutas o.s.v. Vår personliga support gör att processen blir lika smidig som vid flytten till Sverige.