Rädda en stockholmare riktar sig mot örebroare som till exempel saknar en dotter, bror eller kompis som bor i Stockholm. Örebroarna uppmanas att tipsa stockholmare som de längtar efter om lediga jobb, nytt boende och ett bättre liv i Örebro. Kampanjen görs tillsammans med flertalet örebrobaserade it-företag som behöver hjälp med att hitta nya medarbetare.
- Jag har fått frågor om kampanjen från flera andra städer och regioner som vill veta hur vi tänker kring talangrekrytering, employer branding och platsmarknadsföring. Det är kul att kampanjen har uppmärksammats och uppskattats av personer som varken bor i Örebro eller Stockholm, säger Anette Holm, projektledare på Handelskammaren Mälardalen.
Magnet Awards är en tävling där svenska arbetsgivare mäter sina styrkor mot varandra i åtta olika tävlingskategorier. Rädda en stockholmare tävlade i den öppna klassen och den 20 november stod det klart att kampanjen är näst bäst i Sverige och tar med ett SM-silver hem till Örebro.
- Tänk att inte bara få göra en kampanj med namnet Rädda en stockholmare utan att också få åka till Stockholm och få pris för den. Vi är glada att vi får jobba med två galet modiga uppdragsgivare, säger Uffe Wickberg, art director på Lebowski Reklambyrå.
Så här motiverade Magnet Awards jury Rädda en stockholmares silvermedalj:
Det är synd om människan. Med hög förståelse och väl pålästa om läget i landet vill insiktsfulla människor rädda andra människor från det omänskliga genom medmänsklighet. Med lågmäld humor, hög igenkänningsfaktor och enkelhet fångar man vansinnet och erbjuder räddningen i form av vägen till ett bättre liv.
- Örebrokompaniet, Handelskammaren Mälardalen och Lebowski Reklambyrå har tillsammans arbetat med det här kampanjkonceptet under lång tid och det är kul att fler uppskattar konceptet och ser vilken bra stad Örebro är att bo och jobba i, säger Christer Wilén, VD på Örebrokompaniet.