Handelskammaren Mälardalen

PRESSMEDDELANDE: Rädda en stockholmare nominerad till SM i Employer Branding

Rekryteringskampanjen Rädda en stockholmare är nominerad till Magnet Awards där svenska arbetsgivare mäter sina styrkor mot varandra i åtta olika tävlingskategorier. Kampanjen riktar sig till örebroare som till exempel saknar en dotter, bror eller kompis som bor i Stockholm.

Rädda en stockholmare tävlar i den öppna klassen tillsammans med

• Försvarmakten - Kom som du är!
  • Ramboll - Helping people breathe cleaner
  • Sandvik - The smash-proof guitar
  • Vinge Advokatbyrå - The seat.

Priset för årets bästa kommunikationsarbete inom Employer Branding i Sverige delas ut i Stockholm den 20 november 2019. I kampanjen uppmanas örebroarna att tipsa stockholmare som de längtar efter om lediga jobb, nytt boende och ett bättre liv i Örebro.

- Vi vill göra dem uppmärksamma på att det går att få ett bättre liv i Örebro. Ett liv med mindre stress, kortare väg till jobbet, större boende och mer tid över till familj, fritid och annat som gör livet bättre, säger projektledaren Anette Holm.

Rädda en stockholmare har väckt stor uppmärksamhet i både Stockholm, Örebro och i andra delar av Sverige med enbart positiva omdömen. Spridningen sker främst genom sociala medier där inlägg delas flitigt, de får också många kommentarer.

- Jag har fått frågor om kampanjen från flera andra städer och regioner som vill veta hur vi tänker kring talangrekrytering, Emplyer Branding och platsmarknadsföring. Intresset är stort, säger Anette Holm.

Handelskammaren Mälardalen engagerar sig i rekryteringskampanjen Rädda en stockholmare eftersom bristen på efterfrågad kompetens är den allra viktigaste frågan för medlemsföretagen. Just nu och det är särskilt svårt att rekrytera nya medarbetare inom it-branschen i Örebro.

Kort om kampanjen

• Kampanjen genomförs i samarbete med Örebrokompaniet, Lebowski reklambyrå och 18 it-arbetsgivare i Örebro: CAB Group, Enfo, Epiroc, Headlight, Integrationsbolaget, Knowit, Kommuninvest, Kontract, Nethouse, Ninetech, Region Örebro län, SCB, SiteVision, Spintr, Transportstyrelsen, Visolit, ÅF och ÖBO.
  • Rädda en stockholmare startade i november  2018 och avslutas i oktober 2019. Läs mer om kampanjen på www.räddaenstockholmare.se och www.bytliv.nu.
  • Under kampanjens första två månader förra året nåddes ca 2 miljoner läsare via annonser och pressutskick.
  • Efter höstens kampanjavslutning och sammanlagt fyra olika kampanjtillfällen på Facebook har nu över 200 000 personer nåtts och gett annonserna mer än 240 000 inläggsinteraktioner.
  • Webbsidorna har sedan starten besökts 28 600 gånger varav 17 515 av besöken är från personer utanför Örebro och 10 937 från Stockholm.
  • Det har tryckts fram mer än 24 200 handhjärtan och adresserna räddaenstockholmare.se och raddaenstockholmare.se har sammanlagt delats över 3 470 gånger på Facebook.
  • Kampanjen har uppmärksammats av tidningen Resumé som är Skandinaviens största affärstidning inom reklam och media.
  • Magnet Awards - SM i Employer Branding - är en kunskaps- och tävlingsarena där branschfolk inspireras på eftermiddagen och arbetsgivare gör upp om medaljerna under festkvällen.

Handelskammaren Mälardalen är en privat näringslivsorganisation som ägs och styrs av medlemsföretagen i Västmanlands och Örebro län. Uppdraget är att företräda och främja regionens företag så de får bästa möjliga förutsättningar för tillväxt. Viktiga frågor är kompetensförsörjning, infrastruktur och internationell handel.

Anette Holm, projektledare, Handelskammaren Mälardalen
anette@handelskammarenmalardalen.se