Handelskammaren Mälardalen

Medlemsnyheter

Mälarenergi växlar upp klimatmålen och förnyar varumärket

Mälarenergis styrelse har bestämt sig. Senast 2035 ska koncernen ha nettonoll utsläpp av fossil koldioxid. "Efter 160 år står vi inför vår största utmaning. Vi startar nu Resan mot noll och byter samtidigt visuell identitet med bland annat ny logotyp", säger Louise Anestad, kommunikationschef på Mälarenergi.

Mälarenergi har funnits i drygt 160 år och har varit en del av vardagen och livet för sex generationer i Västerås och Mälardalen, konstaterar Mälarenergis koncernchef Niklas Gunnar:

– Det är vi stolta över. Vi vill fortsätta att vara en samhällsbärare och möjliggörare även för den sjunde generationen, och nästa och nästa. Men den globala uppvärmningen fortsätter och tiden håller bokstavligen på att rinna ut vilket underströks med all önskvärd tydlighet av FN:s klimatpanel i mars i år, när den sjätte utvärderingsrapporten släpptes, säger Niklas Gunnar och fortsätter:

– Därför har vi bestämt oss: Mälarenergi ska ha nettonoll utsläpp av fossil koldioxid senast 2035. Det här innebär att vi ger oss ut på en ny resa, som också kommer att bli vår tuffaste utmaning hittills. Vi kallar den Resan mot noll. All vår samlade kunskap och erfarenhet kommer att behövas. För att tydliggöra att tärningen är kastad och att vi på Mälarenergi menar allvar, har vi även förnyat vårt grafiska utseende med ny logotyp.

Driva den hållbara tillväxten framåt
Mälarenergi har haft samma logotyp i över 20 år, säger kommunikationschef Louise Anestad:

– Vår nya logotyp rymmer en igenkänning från det som varit tidigare – den tar avstamp i Mälarenergis stolta historia. Samtidigt tillför den nya formen ett mer modernt uttryck och där finns en framåtrörelse. Vårt nya grafiska uttryck förstärker det vi är i dag: ett modernt, innovativt energibolag som, tillsammans med kunder och partners, driver den hållbara tillväxten framåt.

De första stegen är tagna och kommer att följas av flera, säger Niklas Gunnar:

– Arbetet är igång. Vår investering i det stora och omskrivna hetvattenlagret i Västerås är ett tydligt exempel. Att vi ingår i Stockholms Hamnars förstudie om mellanlagring av koldioxid, så kallad CCS-teknik, är ett annat. För oss är det viktigt att berätta att vi har bestämt oss och vara tydliga med vår ambition att nå det här målet, även om vi i dag inte sitter inne med alla svar. Det finns också en stor medvetenhet om att vi på Mälarenergi inte kommer kunna nå målet på egen hand. Ett sådant här arbete måste ske tillsammans med andra – med kunder, partners och en rad samhällsaktörer, inte minst Västerås stad. Det handlar om att, med ny energi, skapa en värld av möjligheter för alla som lever och verkar i Mälardalen – både i dag och i morgon. Det gör vi med vår nya vision framför ögonen: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan.

Foto: Pia Nordlander
Niklas Gunnar, koncernchef och Louise Anestad, kommunikationschef ger ett tydligt besked: Senast 2035 ska Mälarenergikoncernen ha nettonoll utsläpp av fossil koldioxid. För att visa att en ny resa har startat, förnyar Mälarenergi också koncernens grafiska utseende med ny logotyp.