Yrkestrainee - Lärling

Genom lärlingselever får arbetsgivare tidigt, och under en längre period, forma elever utefter sin egen verksamhet, tillsammans med skolans utbildningsplan. Eleven i sin tur får lära sig yrket genom att jobba ”på riktigt” och vara anställd under sin utbildning.

Forma dina framtida medarbetare

Att engagera sig med Yrkestrainee innebär att som företag erbjuda gymnasiala elever en lärlingsanställning (GLA). GLA är en modern gymnasieutbildning där ni som företag är med och formar innehållet tillsammans med skolan och tar gemensamt ansvar för att utbilda nästa generations medarbetare. Eftersom den senaste kompetensen och tekniken finns hos företagen säkerställer samarbetet att elevernas yrkeskompetens matchar era behov. Det är en studieform som är win-win både för företag, elever och skola. Vi på Handelskammaren Mälardalen kan hjälpa dig som medlemsföretag att få kontakt med lämplig skola och att lotsa er vidare i processen.

Gymnasial lärlingsanställning – vad är det?

Gymnasial lärlingsanställning (GLA) är idag ett kraftigt underutnyttjat verktyg (antal elever kan räknas i hundratal i hela riket) och är i många fall en okänd möjlighet, både hos skolor och arbetsgivare. Till skillnad från vanlig lärlingsutbildning så får lärlingen i GLA en anställning med lön för det arbete som utförs på arbetsplatsen. Det resulterar i ökat engagemang och delaktighet i utbildningen, från både elevens och arbetsgivarens sida samtidigt som den avlastar den kommunala utbildningen med resurser från det privata. En annan fördel med det ömsesidiga lärandet är att utbytet sker tidigt, redan under utbildningen. Du som företag behöver inte vänta flera år för att få tillgång till kompetensen.

Framtidens kompetensbehov

Många av företagen i Handelskammaren Mälardalens nätverk uppger att de har svårt att anställa ungdomar direkt från gymnasiet eftersom de upplever att deras (praktiska) kunskaper inte är på en tillräcklig nivå. Samtidigt har Örebroregionen en betydande tillverkande industri som står för hälften av den regionala ekonomin och är utpekad i regionens Smart specialisering. Här finns också en snabbt växande besöksnäring. Båda dessa branscher har uttalat behov av stärkt kompetensförsörjning, i många fall tjänster med gymnasieexamen. Och ligger till grund för att vi i ett första skede vill etablera Yrkestrainee inom just dessa två branscher i Örebro län.

Lärlingsanställningar är efterfrågat av både företagen i regionen, främst i de två branscherna, och av företrädare inom skolan. Industrin och besöksnäringen har
goda förutsättningar för lärlingsanställningar och är därför naturliga att börja med, men ytterligare branscher kan tillkomma under projektets gång.

Som arbetsgivare är du med och formar innehållet tillsammans med skolan och ni tar gemensamt ansvar för att utbilda nästa generations medarbetare.

Gymnasielärlingen delar sin tid mellan skola och jobb och tillbringar minst hälften av studietiden hos er på arbetsplatsen. Lärlingen jobbar och gör nytta, får dagsaktuell kunskap och blir snabbt anställningsbar efter sin gymnasieutbildning.

Eftersom den senaste kompetensen och tekniken finns hos arbetsgivarna säkerställer samarbetet att elevernas yrkeskompetens matchar arbetsgivarnas behov.

Det finns 12 nationella yrkesprogram, och det går att ha en lärling från samtliga program. Inom vissa branscher finns riktlinjer i kollektivavtal kring lärlingar, vilket gör att det kan se olika ut för arbetsgivare kopplat till olika branscher/yrken.

Barn- och fritidsprogrammet
Bygg- och anläggningsprogrammet
El- och energiprogrammet
Fordons- och transportprogrammet
Försäljnings- och serviceprogrammet
Hantverksprogrammet
Hotell- och turismprogrammet
Industritekniska programmet
Naturbruksprogrammet
Restaurang- och livsmedelsprogrammet
VVS- och fastighetsprogrammet
Vård- och omsorgsprogrammet

  • På arbetsplatsen har eleven en handledare som har ansvar för elevens lärande och yrkesmässiga utveckling.
  • Handledare deltar i planering av lämpliga arbetsmoment och medverkar vid bedömning av elevens kunskaper.
  • När eleven är på arbetsplatsen gäller arbetsgivarens försäkringar.
  • Arbetsgivaren förser eleven med arbetskläder och skyddsutrustning.
  • Arbetsgivaren skriver ett anställningskontrakt med gymnasielärlingen. Läs gärna vår checklista och titta på ett exempel på anställningsavtal.

Som arbetsgivare betalar man ut lön till eleven för dennes arbetsinsats, vilket motiverar både eleven och arbetsgivaren att använda tiden väl. Arbetsgivare kan söka statsbidrag för sin gymnasielärling och anställningen är reglerad i kollektivavtal.

  • Arbetsgivarhandbok
  • Checklista
  • Exempel på anställningsavtal
  • Träff med handledare inför mottagande av Yrkestrainee
  • Guidning och stöttning i kontakt med skola, skolverk, fackorganisationer, m.m

Först och främst, jätteroligt att ni är intresserade! Varmt välkommen till ett strategiskt smart och hållbart kompetensförsörjningsval!

  • Mejla en skola som har det program du vill anställa elever från.

Vill du ta emot en Yrkestrainee – lärlingselev?
  • Kollektivavtal
  • Skola att samverka med
  • Förbered annonser för elever
  • Intervjua elever
  • Anställ

Läs gärna: ”Lärlingsutbildningen i gymnasieskolan – kartläggning och undersökning” framtagen av Skolverket. Med statistik kring lärlingsutbildningen och dess effekter.

Yrkestrainee består av gymnasial lärlingsanställning drivs av skolan och arbetsgivarna, som tillsammans ansvarar för att ge eleverna en yrkesutbildning. För att genomföra gymnasial lärlingsanställning krävs en del av skolan. Skolan behöver ha ett nära samarbete med arbetsgivarna, och viktigt att komma ihåg är att även gymnasial lärlingsanställning är en utbildning, där eleven i slutet av sin gymnasietid ska ha fullgoda kunskaper för att kunna examineras. Här är skolan en viktig part, för att följa upp och stötta lärlingen samt samarbeta med arbetsgivaren.

För mer material och inspiration finns hemsidan larlingsplats.se.

Vi har träffat ett par lärlingsanställda elever från gymnasiet, arbetsgivare och lärare för att höra vad de alla tycker om utbildningsformen:

Åsa Ekdahl
VD på Abat

”Jag har haft jättesvårt att rekrytera svets och vi växer som företag, så vi behöver tänka till hur vi gör det här. Då ser vi att en lärlingsanställning där man får ett ömsesidigt åtagande och ansvarstagande och där man tecknar avtal är ett sätt att gå. Vi ser att eleverna är motiverade att komma till jobbet varje dag och dom trivs här och vi planerar vad vi ska sätta i händerna på en elev för vi ska producera tillsammans. Det har blivit ett sätt för oss att jobba med den här frågan.

Vi valde mellan en vanlig praktik eller en lärlingsanställning, och för oss blev det självklart att vi gör det här i ett gemensamt ansvar. Skolan tar sitt ansvar, eleverna tar sitt ansvar och vi tar vårt ansvar och jag tror att en lärlingsanställning med ett kontrakt blir mer på riktigt där man känner att jag gör någonting för att det ska vara en produkt som ska ut till en kund. Svets som är ett bristyrke hos oss är även ett bristyrke i hela Örebro, så vi ser att vi även kan vara med och påverka utbildningen också och tala om vad man behöver kunna innan eleven kommer ut på lärlingsanställning. Då får vi ett hållbart Örebro.”

Fredric Carlsson
VD på Frabe Industri

”För oss har det varit väldigt viktigt att försöka säkra kompetensen, och få en föryngring i företaget. Där elever får gå bredvid och ta till sig kunskap från en handledare. Det har varit väldigt lyckat och skapar intresse, både hos våra anställda och eleverna. Dom kommer hit och har en viss grund, men sen så får man chansen att anpassa och lära ut det vi vill att dom ska kunna för att passa så bra som möjligt hos oss och i våran produktion och tillverkning.

Vi ser att lärlingsanställning med lön gör eleven mer motiverad, intresserad och att eleven verkligen får göra uppgifter som betyder något, där eleverna förstår att vi kan ställa krav för att dom får en ersättning för det dom gör.”

Marie Dahlgren
vVD på Loka Brunn & Grythyttans Gästgivaregård

”Man kan inte sitta med armarna i kors och vänta på att någon annan ska lösa problemen. Som arbetsgivare behöver man hjälpa till. Det ges inga garantier att eleverna stannar hos oss efter studenten, men det ger oss chansen att visa upp vilken arbetsgivare vi är. Det här är ett sätt att tänka om, och tänka annorlunda. Den lärlingslönen vi ger är ingenting mot det vi får tillbaka.”

Micke Johansson, Handledare
ABAT

”Vi kan lära upp eleverna efter vår verksamhet. Det är brist på svetsare och det är lättare att fånga upp dom genom GLA. Eleverna får en chans att visa vem dom är och här får dom växa och skapa en yrkesstolthet.”

Kalle på Frabe Industri

Svetsteknik, industritekniska programmet

”Jag är lärlingsanställd och då får man vara med i verkstan och svetsa och så får man lön också. Jag känner mig ganska förbered efter skolan, men det gäller att ligga i och kämpa så man får den där lärlingsanställningen.”

Örebro län

Freij på Abat

Svetsteknik, industritekniska programmet

”Man får ett syfte i det man gör. Du bryr dig mer om du får lön och ser att det är någon som tror på dig.”

Örebro län

Ludvig på Frabe Industri

Svetsteknik, industritekniska programmet

”Jag tycker lärlingsanställning är bra, just för att man får en inblick i hur det kommer vara efter studenten och när man kommer in i arbetslivet och sen tjänar man lite pengar på det.”

Örebro län

William på Abat

Svetsteknik, industritekniska programmet

”Näringslivet får vara med och berätta vad vi ska kunna och lära oss. Det blir på riktigt. Och att få en lön under gymnasiet är en bra motivation.”

Örebro län

Christian Ohlsson lärare
på Praktiska Gymnasiet

”För oss som skola är det viktigt att företag är med och är intresserade av våra ungdomar som vi utbildar. Vill ni vara med att ta dom här eleverna som verkligen vill någonting och är duktiga så måste ni hänga med på tåget.”

Greta Hidén, Rektor
på Pihlskolan

”Det är en otrolig utveckling för eleverna att vara ute på arbetsplatsen och få ta det ansvaret.”

Vanliga frågor

Eleven lär sig de teoretiska grunderna i skolan och utvecklar sedan sina kunskaper, praktiskt och teoretiskt, genom att jobba på företaget. Skolans lärare och företagets handledare samarbetar för att skapa en modern och mångsidig yrkesutbildning som gör eleven anställningsbar.

Huvudmannen har ansvaret för att se till att eleven kan fullfölja sin utbildning. Om lämplig arbetsplatsförlagd utbildning inte längre kan anordnas, ska eleven i stället erbjudas att gå klart utbildningen på det aktuella programmet, genom skolförlagd utbildning.

Genom projekt Yrkestrainee finns vi här för att underlätta processen för er som skola. Vi hjälper till från start, till planering, till genomförande. För att koppla ihop er som skola med ex. skolverket och arbetsgivare samt ha koll på kollektivavtal, mallar m.m. Vår roll är även att arbeta för att konceptet med Gymnasial lärlingsanställning ska bli mer känt och etablerat i länet.


Hej vuxenutbildning!

Material att ladda ner kostnadsfritt

Skolverket har nätverk för dig som jobbar inom skolan, för lärlingsutbildning inom gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och vuxenutbildningen.
Klicka här för att anmäla dig.
Folder om stödet från lärlingscentrum, Skolverket.
Klicka här för broschyr med mer info.
Skolverket har det här läsåret olika nätverk för dig som jobbar inom vuxenutbildningen.

Nätverket riktar sig till skolchefer, skolledare och utvecklingsledare i vuxenutbildningen och har ett särskilt fokus på nyanlända elever och elever med annat modersmål än svenska.

Du kan anmäla dig fram till och med 15 december 2021. Klicka på knappen här nedan, för mer information och hur du går tillväga för att anmäla ditt intresse:

Vanliga frågor

När det gäller vuxenutbildningen kopplat till lärlingsanställningar ser det lite annorlunda ut. Utbildningarna är oftast kortare än på gymnasiet, vilket där med rekommenderas att direkt börja med en lärlingsanställning med lön. Oftast är det lättast att utgå från de program som finns på skolan i dagsläget och gå igenom samarbeten med befintliga företag, höra om de kan tänka sig lärlingsanställning. Alternativt samla ett gäng företag som alla vill lärlingsanställa och utifrån det ta fram en utbildningsinriktning som passar. Inom projektet ``Yrkestrainee`` hade Handelskammaren Mälardalen ett uppdrag att inventera förutsättningarna inom vuxenutbildningen och lyfta goda exempel runt om i Sverige att hitta inspiration ifrån. Den inventeringen rekommenderar vi att läsa för att lättare kunna starta med konceptet.

Genom projekt Yrkestrainee finns vi här för att underlätta processen för gymnasieskolor när de ska starta lärlingsanställningar, vi kommer i andra halvan av projektet att titta på vuxenutbildningens förutsättningar för lärlingsanställningar. Vår roll är även att arbeta för att konceptet med Gymnasial lärlingsanställning ska bli mer känt och etablerat i länet.

För att få mer information:

  • Mejla elise@handelskammarenmalardalen.se med ämnesraden ''Yrkestrainee - Nyhetsbrev'' och säg till att du vill ta del av nyhetsbrev om Yrkestrainee. Därefter håller vi dig uppdaterad om projektet.

Kort om lärlingsutbildning för vuxna:

Syftet med lärlingsutbildning för vuxna är att ge en grundläggande yrkesutbildning, som skapar ökad yrkeslivserfarenhet och ger möjlighet att under en handledares ledning få kunskaper inom ett yrkesområde på plats hos arbetsgivaren.

Lärlingsutbildning kan anordnas inom kommunal vuxenutbildning och komvux som särskild utbildning. På arbetsplatsen har eleven en handledare, som behöver ha nödvändiga kunskaper och erfarenheter för uppdraget samt i övrigt vara lämplig som handledare.

Kunskapskraven för lärlingsutbildning är de samma som motsvarande utbildning som bedrivs i skolmiljö eller inom gymnasieskolan. Det innebär att eleven kan gå kurser, eller delar av kurser, på en eller flera arbetsplatser.

*Källa: Skolverket, lärlingscentrum, oktober 2021


Etableringsprojekt 2021-2023

Yrkestrainee 2021-2023 (Projektet är nu avslutat, men utbildningsformen lever vidare)
Framtidens kompetensbehov

I många år har medlemsföretagen i Handelskammaren Mälardalens uppgett att de har svårt att anställa ungdomar direkt från gymnasiet eftersom de upplever att deras (praktiska) kunskaper inte är på en tillräcklig nivå. Samtidigt har Örebroregionen en betydande tillverkande industri som står för hälften av den regionala ekonomin och är utpekad i regionens Smart specialisering. Länet har även en snabbt växande besöksnäring, som drabbades hårt av pandemin, Covid-19. Båda dessa branscher hade vid ansökan till Tillväxtverket ett uttalat behov av stärkt kompetensförsörjning, i många fall tjänster med gymnasieexamen. Det blev grunden till projekt Yrkestrainee som beviljades av Tillväxtverket 2021, och projektet snabbt därefter startades i augusti 2021. I ett första skede innebar projektet att etablera och öka kännedom om GLA som utbildningsform inom just dessa två branscher i Örebro län, industri och besöksnäring. För att sedan utöka till de övriga branscher som visade ett behov och intresse.

Bakgrund – initiativet Svensk Gymnasielärling

Erfarenheter från Västsvenska Handelskammarens initiativ Svensk Gymnasielärling visade att lärlingsanställningar har potential att spela en nyckelroll för att stärka samverkan mellan näringslivet och skolan och bidra till en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning, tillväxt och utveckling. Resultaten visar ett tydligt ökat engagemang hos elever och arbetsgivare, vilket lett till högre studieresultat och att flertalet elever blivit rekryterade direkt efter utbildningen.

Vuxenutbildning

Konceptet är även applicerbart inom den regionala vuxenutbildningen. Vi valde därför den bredare benämningen Yrkestrainee istället för GLA, när projektet namngavs. Inom projektet fanns uppdraget att inventera förutsättningarna inom vuxenutbildningen och ge förslag på vidare arbetssätt.

 

”Yrkestrainee” var ett projekt på Handelskammaren 2021-2023

Yrkestrainee i Örebro län var ett tvåårigt projekt, som informerade om möjligheten till Yrkestraieneer/lärlingselever i länet samt var med och gjorde det lättare för skolor och arbetsgivare att samverka kring lärlingsutbildningskonceptet. Ett koncept som funnits i svensk skola sedan 2014, men som inte använts så mycket som det skulle kunna användas i Örebro län. Det tvååriga projektet syftade till att fungera som en katalysator för utbildningsformen, där företagen i regionen fick ökad kunskap och möjlighet att lärlingsanställa gymnasieelever. Projektet finansierades av Europeiska unionen, Tillväxtverket och Region Örebro län.

Resultat under projektet

Bland annat har följande skett under projektets tid:

⭐️ Örebro län fick Sveriges första nationella GLA-kollektivavtal inom besöksnäringen

⭐️ Alléskolan har flyttat alla industriprograms-elever i årskurs 3 från skolbänken ut i lärlingsutbildningar hos lokala företag

⭐️ Söktrycket för gymnasieprogram inom besöksnäring och industrin har ökat hos många av de skolor som samverkat med projektet

⭐️ Det finns nu 5 skolor i Örebro län för företag att välja lärlingselever från (Alléskolan, Pihlskolan, Praktiska gymnasiet, Realgymnasiet & Yrkesgymnasiet, samt intresse hos en 6:e skola att starta lärlingskonceptet – Möckelngymnasiet)

⭐️ Regionalt branschråd inom besöksnäringen har startat upp med skolaktörer och företag för att stärka samverkan inom bland annat kompetensförsörjning/utbildningsfrågor

⭐️ Hundratals företag har nåtts av information om GLA/projekt Yrkestrainee

⭐️ En inventering om vidare arbetssätt gällande lärling inom vuxenutbildningen har tagits fram

… och mycket, mycket mer.

Yrkestrainee - för ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv i Örebro län, var ett två-årigt projekt som finansierades av:
Ladda ner vår utvärdering om projektet här

”Vi på Handelskammaren har genom projekt Yrkestrainee arbetat för att skapa förutsättningar för ett ökat samarbete mellan skola och näringsliv med hjälp av GLA som metod. Företagen i länet har ett stort rekryteringsbehov parallellt med stora pensionsavgångar, inom exempelvis industrin, samtidigt finns en fantastisk vilja hos länets skolor att möta företagens behov och anpassa utbildningen därefter.

Genom projekt Yrkestrainee har vi stöttat skolorna för att skapa ännu bättre samverkan med företag. Vi har skapat strukturer och modeller för företag som ska underlätta vid val av elever till lärlingsplatser och hjälpa företagen att ännu mer arbeta strategiskt och hållbart med sin kompetensförsörjning. Vi på Handelskammaren Mälardalen tror verkligen på GLA som ett av de bästa sätten att snabbt säkra sin kompetensförsörjning vid behov av yrkeskompetens från gymnasienivå, där företag får en gyllene chans att direkt forma utefter sin verksamhet.

Därför kommer vi fortsatt arbeta med påverkansarbete i frågan samt stötta våra medlemmar när behov finns. Det här är fortsatt en fantastisk möjlighet att både forma och säkra den framtida kompetensen i en tid då det råder kompetensbrist på många håll.”

– Elise Fahlander, Handelskammaren Mälardalen, projektledare för Yrkestrainee 2021-2023