På Handelskammaren Mälardalens webbplats används cookies som gör att webbplatsen fungerar bättre.

Jag accepterar

Hållbart företagande i praktiken

Ökade förväntningar i omvärlden, nya lagar och FN:s globala mål ställer högre krav på dagens företag och kunskapen hos nyckel- personer. Hållbarhet behöver integreras och bli en naturlig del av företagets värdeskapande.

Genom utbildningen ”Hållbart företagande i praktiken” får du konkreta verktyg för att inrikta ditt företag mot ett systematiskt och strategiskt hållbarhetsarbete med förutsättningar att realisera ägarnas mål, generera en god avkastning och bygga ett långsiktigt framgångsrikt företag.

Under fyra halvdagar går vi genom hållbart företagande med praktiska exempel på hur man kan utforma en hållbarhetsstrategi utifrån sina viktiga frågor, hur arbetet kan ledas och följas upp för att bidra till både affärsutveckling och stärkt varumärke. Det blir också en introduktion till gällande lagar och standards inom hållbarhetsområdet.

Kursledare är Jessika Lind Petrén, Sustainability Affairs, med 20 års erfarenhet av hållbarhetsarbete inom näringslivet och Julia Höglund, rådgivare i hållbarhetsfrågor hos Grant Thornton.

Diplomering

För att bli diplomerad krävs deltagande i alla fyra momenten, men du kan också välja att delta vid enstaka tillfällen.

Moment 1 – Hållbart företagande

Bakgrund till varför hållbarhet är en affärskritisk fråga och hur det påverkar värdeskapande, tillväxt och lönsamhet.

  • Hållbarhet – definition och dimensioner
  • Forskning, trender och Agenda 2030
  • Hållbart företagande och affärsmodeller
  • Cirkulär ekonomi
Moment 2 – Hållbarhetsstrategi

Hur man i praktiken, med stöd av olika verktyg, kan hitta rätt affärsstödjande drivkrafter och fokus i hållbarhetsarbetet. Och hur det kan införas i verksamheten.

  • Omvärldsanalys, intressentdialog och väsentlighetsanalys
  • Vision, mission, värden och smarta mål
  • Code of conduct
  • Organisation, ledarskap och kultur
Moment 3 – Uppföljning och styrning

Genomgång av grunderna i hållbarhetsredovisning och ramverk samt olika indikatorer för hur man kan styra och följa upp sitt hållbarhetsarbete.

  • Lagen om hållbarhetsrapportering
  • GRI (Global Reporting Initiative)
  • Integrerad rapportering
  • Indikatorer/nyckeltal – OPI:er och MPI:er
Moment 4 – Kommunikation och CSR

Hur värdeskapandet från hållbarhetsarbetet kan kommuniceras för att stärka varumärket och relationen med olika intressenter. Och hur rätt kommunikation kan bidra till såväl positionering som riskhantering i den globala värdekedjan och lokalt.

  • Intern och extern kommunikation
  • Kriskommunikation
  • Hållbarhet hela vägen

Jenny Emerén

  • Verkställande direktör

Kommande tillfällen

22 okt 2020
Hållbart företagande i praktiken, moment 1 - Hållbart företagande

Genom utbildningen ”Hållbart företagande i praktiken” får du konkreta verktyg för att inrikta ditt företag mot ett systematiskt och strategiskt hållbarhetsarbete med förutsättningar att bygga ett långsiktigt framgångsrikt företag.

Läs mer
22 okt 2020
Diplomutbildning: Hållbart företagande i praktiken

Genom utbildningen ”Hållbart företagande i praktiken” får du konkreta verktyg för att inrikta ditt företag mot ett systematiskt och strategiskt hållbarhetsarbete med förutsättningar att bygga ett långsiktigt framgångsrikt företag.

Läs mer
05 Nov 2020
Hållbart företagande i praktiken, moment 2 - Hållbarhetsstrategi

Genom kursen "Hållbarhetsstrategi" får du konkreta verktyg för att inrikta ditt företag mot ett systematiskt och strategiskt hållbarhetsarbete med förutsättningar att bygga ett långsiktigt framgångsrikt företag.

Läs mer
19 Nov 2020
Hållbart företagande i praktiken, moment 3 - Uppföljning och styrning

Genom kursen "Uppföljning och redovisning" får du konkreta verktyg för att inrikta ditt företag mot ett systematiskt och strategiskt hållbarhetsarbete med förutsättningar att bygga ett långsiktigt framgångsrikt företag.

Läs mer
26 Nov 2020
Hållbart företagande i praktiken, moment 4 - Kommunikation och CSR

Genom kursen "Kommunikation och CSR" får du konkreta verktyg för att inrikta ditt företag mot ett systematiskt och strategiskt hållbarhetsarbete med förutsättningar att bygga ett långsiktigt framgångsrikt företag.

Läs mer