Handelskammaren Mälardalen

Medlemsnyheter

När kunden har makten blir upplevelsen din viktigaste konkurrensfördel

Trots digitala kanaler, information i överflöd och oändliga möjligheter till interaktion upplever många organisationer idag att det är svårt att nå sina kunder. Kunder som idag besitter allt större kunskap och makt. Det är en utmaning att inte bara identifiera, utan också att kunna möta kunderna förväntan.

För att lyckas behöver organisationer ta kontroll över sina kundupplevelser och samarbeta över organisatoriska gränser. Det ställer krav på förmågan att ha med kundens röst i beslut och prioriteringar, och att identifiera och bygga bort upplevelsegap. Hur detta går till vill vi presentera i ”the XGAP way”. Välkommen!

I flera år har vi som marknadsavdelningar jobbat med att tillgängliggöra information för våra kunder och några av oss har även gått så långt så att man har digitaliserat hela köpresan. Mycket av detta arbete har skett inifrån och ut då vi fokuserat på vår egen förmåga att möta kunden i olika kanaler. För att i förlängningen få leverera en vara eller en tjänst har vi förlitat oss på ett starkt varumärke och att vi är närvarande i kundresans alla faser och då även digitalt.

Detta har inte förändrats men många upplever nu hur kraften i deras varumärke förskjuts – hur ägandet av varumärket snarare ligger hos kunderna än hos den egna marknadsavdelningen. Det räcker inte längre att leverera rätt budskap i rätt tid – idag är det kundupplevelsen som delas och dissekeras på sociala medier och andra kundplattformar. Dessa kundupplevelser skapas i mötet med olika delar av vår organisation. Frågan om kundupplevelse är holistisk och behöver därför hanteras så. Det är i dialogen mellan kunder som varumärken stärks eller försvagas, och vi måste ta kontrollen över de upplevelser som kunderna har i mötet med oss.

På Sogeti har vi i många år hjälpt organisationer tillgängliggöra information och knyta samman digitala kanaler för en bättre digital kundupplevelse. Till följd av detta paradigmskifte vill vi nu också presentera en ny förmåga, ett nytt initiativ, ett nytt erbjudande – the XGAP way.

Vi vill nu välkomna er till en frukost där vi får möjlighet att presentera ”the XGAP way” och samtala med er om utmaningar och möjligheter i denna nya kundcentrerade era.

Agenda
07.30 – 08.00 Drop-in och frukost
08.00 – 08.30 Presentation av “the XGAP way” med Josef Brengesjö
08.30 – 08.45 Q&A

Anmäl dig här.

Josef Brengesjö
Customer Experience Management Specialist och CXM-tribe Master

Med sitt ursprung i nöjesbranschen och långa erfarenhet som byråchef samt sista tio åren som konsult, har Josef en bred kunskap kring vad som krävs för att skapa kundupplevelser som bygger kundlojalitet och lönsamhet. Han har under flera år jobbat med ledning och styrning av kommunikation, digitalisering, affärsutveckling, innovation och upplevelser. Han är en inspirerande talare och en god strateg med god kunskap inom kommunikationsvetenskap, ekonomistyrning, strategiprocesser och beteende ekonomi.