Handelskammaren Mälardalen

Medlemsnyheter

Effektiv kommunikation i kris

är samma som effektiv kommunikation i icke kristid.

Du måste formulera ditt budskap utifrån ditt mål och syfte. Du måste sätta dig in i vad mottagaren vill ha och behöver och du ska välja den effektivaste kanalen för detta. Precis som vanligt.

Du ska använda dina vanliga kanaler där dina läsare, lyssnare, tittare och följare är vana att få information från dig.

Det som gör det svårare att kommunicera i kris är att allt går snabbare, trycket är konstant högt, det är många inblandade och det kan hålla på länge. Då gäller det att använda sina kommunikationsresurser smart och ha en bra organisation och ett effektivt internt flöde.
Du kan också behöva fundera på lite nya frågor som till exempel: vad händer om webben går ner, om e-postprogrammet slutar funka. Ska du komplettera med andra språk?
Behöver du fler råd eller fler händer, hör av dig till Vassa budskap vi hjälper gärna till med det vi kan.
Hälsningar Anna
070-6109277