Handelskammaren Mälardalen

Medlemsnyheter

6 digitala trender du inte får missa 2020

Vi kliver snart in i ett nytt decennium, vilket innebär att du behöver ha koll på nya digitala trender. Idag är konsumenter otåligare än någonsin, så pass otåliga att 42 procent förväntar sig respons inom max fem sekunder. Med dessa förväntningar, ständiga uppdateringar, nya tekniker och förändringar av algoritmer gäller det som företag att verkligen hänga med.

Det finns de som fortfarande tror att interaktivt innehåll bara är en fluga, och att röststyrda sökningar är nyhetens behag. Men sanningen är att de är här för att stanna även under 2020. Att vara medveten om nya eller fortsatta trender är avgörande för att hålla sig kvar i spelet om uppmärksamhet.

Här är sex av de viktigaste trenderna som du inte får missa 2020.

1. Visuella och röststyrda sökningar

Visuella och röststyrda sökningar är något som ditt företag bör känna till. Dessa två kommer nämligen spela en stor roll inom marknadsföringen framöver.

Med visuella sökningar kan användare fota, ladda upp eller söka efter något med hjälp av en bildlänk. Denna typ av sökning har fått stort genomslag de senaste åren, speciellt bland millenials och nätshoppare. 62 procent av millenials föredrar nämligen visuella sökningar över den traditionella Google-sökningen. Om du ser något du gillar t.ex. en jacka, soffa eller högtalare i ett skyltfönster så kan du med hjälp av t.ex. Google Lens fota av produkten för att sedan hitta liknande produkter i ett interaktivt flöde. Denna typ av sökning bidrar alltså med en förbättrad användarvänlighet och kundnöjdhet – och är ett bra sätt för att ge mer exakta sökresultat.

“The future of search will be about pictures rather than keywords,” säger Pinterest CEO, Ben Silbermann.

Med röststyrda sökningar kan användarna jaga rätt på något utan att behöva skriva och istället använda rösten. Denna typ av sökning har vuxit sig stark i takt med utvecklingen av bland annat Siri, Alexa och populära Google Home-enheterna. Under 2020 beräknas 50 procent av alla sökningar göras via röststyrning.

Nu när visuella och röststyrda sökningar blivit mer avancerade så behöver också företag optimera sina webbplatser för de olika typerna av sökningar. För att få bra sökresultat vid visuella eller röststyrda sökningar så är det allra viktigaste att använda längre sökfraser än tidigare, till exempel ”prisbelönt contentbyrå i Stockholm och Göteborg” istället för ett kortare sökord som ”contentbyrå”.

2. Interaktivt innehåll

Nio av tio konsumenter vill se mer interaktivt digitalt innehåll under 2020 – och här gäller det att haka på för att göra dem nöjda och glada. Instagram Shopping, AR/VR, quiz, 360-graders videor och omröstningar är bara några exempel på bra och effektivt interaktivt innehåll.

En stor fördel med interaktivt innehåll är att det hjälper dig nå ut i bruset, få högre engagemang, öka användarupplevelsen och få besökare att stanna kvar på din sida eller ditt inlägg. Interaktivt innehåll har också större potential att spridas, vilket i sin tur ökar varumärkeskännedomen. Ja, du förstår. En win-win, helt enkelt.

3. 5G

5G är kanske inte någon trend, men det är något vi alla bör ta hänsyn till under 2020, eftersom det kommer innebära stora förändringar och möjligheter. Det nya mobilnätet lanserades redan 2018, men då endast på ett begränsat antal platser. Nu har telefoner med 5G-stöd släppts och under nästa år kommer vi få se mer av det snabbare och stabilare mobilnätet. 5G kommer möjliggöra fler nya tekniska innovationer, såsom självkörande bilar, smartare hem och streaming av filmer, musik och spel utan lagg.

Det nya mobilnätet understryker det faktum att konsumenter kommer förvänta sig snabbare respons från företag. Som tidigare nämnt, allt kommer förväntas gå snabbt 2020.

4. Chattappar

Det är fortfarande löjligt mycket snack om chattappar och chatbots. Facebook Messenger och WhatsApp är inte bara appar för att skicka mysiga emojis eller roliga memes till dina vänner. Det är ett framgångsverktyg för företag eftersom de kan kommunicera med sina kunder i realtid, fånga deras behov och bidra med snabba lösningar. Detta bidrar i sin tur till en extremt personlig marknadsföring, vilket vi redan vet att alla gillar.

Under 2020 gäller det att fundera på hur ni som företag kan använda er av chattappar för att öka kundnöjdheten, boosta försäljning och bygga starkare kundrelationer.

5. Personlig marknadsföring

2020 kommer bli året av personlig marknadsföring. Konsumenter är trötta på generiska annonser och material som kanske inte alls har något med dem att göra i överhuvudtaget. Vi byter ständigt tv-kanal vid reklampauser och betalar gärna extra för att slippa reklam på t.ex. Spotify. Traditionell marknadsföring och generiska annonser fortsätter bli mer och mer ineffektiva. Så vad ska du göra? Gör allt mer personligt! Kommunicera så som du kommunicerar på daglig basis. Hur uttrycker du dig IRL? Skippa fluffet, var personlig och gå rakt på sak.

90 procent anser att personlig marknadsföring är mer lockande än traditionell marknadsföring. Något så enkelt som personliga mailutskick ger t.ex. tre gånger så högt engagemang jämfört med ett generiskt utskick. Ett exempel som också blivit mer effektivt efter GDPR klampade in i bilden och skapade kaos.

6. Placering noll i SERP

Som tidigare nämnt är vi som konsumenter otåligare än någonsin och det gäller därför att fånga målgruppen snabbt – detta gäller även i sökresultaten. Att komma på plats nummer ett och stå högst upp på prispallen har länge varit målet, men så är det inte längre. Den bästa placeringen i SERP (Search Engine Result Page) är nu plats noll, d.v.s. den utvalda platsen som ligger ovanför sökresultaten på t.ex. Google. Detta är den absolut bästa placeringen och brukar ofta innehålla information som är direkt relaterat till sökningen, med andra ord: som svarar direkt på frågan som är ställd utan att du behöver klicka dig vidare till en webbplats.

Plats noll är det första och ibland det enda resultatet som användarna tittar eller klickar på, därmed är det en väldigt eftertraktad placering. För att hamna på plats noll bör ni se över hela er webbplats innehåll och SEO för att svara på vem, vad, när, var och varför. Om dessa frågeställningar får vara i fokus när ni producerar innehåll så är det mer troligt att ni hamnar på plats noll när någon t.ex. googlar: ”Varför är gräset grönt?”

digitala trender – SERP

Sammanfattning
Under 2020 bör ni som företag satsa på interaktivt innehåll, stärka er sökoptimering och sist men inte minst skapa en så snabb och personlig upplevelse för kunderna som möjligt.

Detta är ett inlägg av content-byrån Glory Days. Vill du veta mer? Kontakta Morgan!

Morgan Roos | New Business Account Director

T. 072-743 6969
E. morgan@glorydays.se
W. www.glorydays.se