Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Remburshantering / Letter of Credit

rembursutbildning

Betalningsvillkoret remburs används ofta i internationella affärer. Genom att använda remburs som betalningsform reduceras riskerna som kan uppstå vid handel, förutsatt att rembursen konstruerats i enlighet med affärsavtalet. Den här utbildningen lär dig hur du hanterar det som ibland upplevs krångligt.

Under kursen ges praktiska exempel på hur rembursen används och hur den bör vara formulerad för att fungera som ett bra betalningsvillkor. Du får veta hur banken tolkar rembursvillkor och de dokument företagen presenterar. Vi tar även upp senaste nytt gällande internationella rembursregler.
På denna kurs kan du ställa frågor från din "rembursvardag" och få tips om hur du skall förenkla din remburshantering.

Målgrupp
Kursen passar dig som jobbar med: skeppning, export- / importdokument, internationell försäljning, inköp eller ekonomi.
Vi går igenom olika remburser, deras villkor och diskuterar på vilka marknader de är lämpliga. Vi talar både utifrån ett export- och ett importperspektiv. Även om du endast arbetar med export är det av vikt att känna till hur rembursen fungerar för din kund som importerar under samma dokument. Omvänt om du importerar är det bra att förstå hur rembursen fungerar för att bättre kunna förhandla med din leverantör gällande t ex leveranstid.

Vi ger dig kunskap inom:

  1. Vad en Remburs egentligen är och när det är bra att använda sig av den
  2. Skillnaden mellan Remburs och Dokumentinkasso, när du skall använda vad
  3. Vilka Remburser som finns och vilka dokument som skall presenteras

Praktiskt genomförande
Utbildaren har först en grundgenomgång där vi går igenom viktiga saker att tänka på före kontraktssignerande, olika risker, betalningsvillkor och skillnad remburs/inkasso. Kursen innehåller praktiska övningsuppgifter och workshop arbete.
Utbildare: Ylva Westlund - Swedbank

Ta gärna med kollegor, inbjudan gäller alla på företaget. Varmt välkomna!

Övrig information
Kursmaterial ingår.

För mera information kontakta
Mikael Wass

Mikael Wass

  • Marknadskoordinator
  • Medlemskap och internationell handel
Med anledning av Covid-19 ges detta event endast online.

Information och anmälan

Tid

11 mars 2021
Kl. 09.00-16.00

Plats

Online via en plattform som fungerar för alla deltagare.

Information

Kostnad 4 800 kr exkl. moms för Handelskammarens medlemmar. Icke medlemmar 6 100 exkl. moms

Sista dag för anmälan:
7 mars 2021

Anmälan är bindande går att överlåta till annan deltagare.


Vi erbjuder en certifiering i export- och importhantering där följande utbildningar ingår. Efter du genomfört samtliga delkurser erhåller du ett diplom på att du gått Handelskammaren Mälardalens certifieringskurser.

  • Betalnings-, leverans- och försäkringsvillkor, 19 mars, Örebro
  • Export- & importdokument, 12 maj, Västerås
  • Tullhantering, 18 november, Örebro

Till ovan tre utbildningar kan man sedan lägga till en av följande fortsättningskurser i paketet:

  • Kurs med fokus på ursprung och frihandelsavtal, 21 oktober, Västerås
  • Remburshantering, 11 mars 2021, Örebro
  • Incoterms 2020, en dag i september 2021, Västerås
Pris certifiering

17200 kr ex moms för medlemmar i Handelskammaren

19200 kr ex moms för övriga deltagare

Enstaka kurser 4800 kr ex moms för medlemmar i Handelskammaren, för övriga deltagare 6100 kr ex moms.

Anmälan är bindande, men platsen kan överlåtas till annan person.