Handelskammaren Mälardalen

Kalendarium

Marknadsklubben - Effekten av nyhetsmedia

Under vårens andra träff får vi ta del av en omfattande studie som undersöker effekten av annonsering inom nyhetsmedia.

Ny studie visar nyhetsmedias styrka – trovärdig kontext ger ökad effekt och driver konverteringar

Effekten av nyhetsmedia är starkt bidragande till annonsörers framgång, visar en ny studie gjord av GroupM/choreograph på uppdrag av Bonnier News. – Kontexten där annonser visas är en av de starkaste drivkrafterna för att öka konverteringar, säger Daniel Trulsson, Lead Insight Manager, Bonnier News.

Under Marknadsklubbens andra träff i år får vi ta del av  en omfattande studie framtagen av Choreograph på uppdrag av Bonnier News för att undersöka effekten av annonsering inom nyhetsmedia. Studien, som är en uppföljning av en liknande studie från 2019, syftar till att ge annonsörer en djupare förståelse för hur medielandskapet har förändrats över tid och vilken roll nyhetsmedia spelar i att driva försäljning.

Studien består av två delar. Den första delen är en metastudie som visar hur medielandskapet har utvecklats baserat på olika mediekanalers ROI, (Return of investment). Den andra delen fokuserar på digital displayannonsering och visar kontextens betydelse och påverkan på annonsens effekter, i det här fallet kopplat till konvertering.

– Effekterna av annonsering i form av medieinvesteringars förmåga att driva försäljning har ökat över tid. ROI för online-media ökar och driver total ROI uppåt medan offline-medias ROI är stabil, säger Daniel Trulsson.

Studien visar dessutom att kontexten av nyhetsmedia är särskilt stark när det gäller att driva konverteringar jämfört med andra kontexter.

Program

11.15 - Drop in
11.30-12.00 Lunch
12.00-13.00 Föreläsning

Föreläsningens innehåll

Under föreläsningen får du genomgång av bland annat:

  • Förändringar över tid: Analyser om hur effektiviteten hos nyhetsmedia har utvecklats och förändrats över tid
  • Nyhetsmedia jämfört med andra kanaler: Hur nyhetsmedia presterar i förhållande till andra mediekanaler
  • Insikter för olika branscher: Hur nyhetsmedia fungerar inom olika branscher
  • Annonseringens sammanhang: Hur kontexten i nyhetsmedia skiljer sig från andra miljöer beträffande digital annonsering.
  • Efter presentationen följer ett panelsamtal med parter från utvalda branscher i Västerås

Varmt välkommen att ta del av en inspirerande lunch tillsammans med Marknadsklubben och Bonnier News!

Marknadsklubben

Marknadsklubben är nätverket för dig som jobbar med marknadsföring och kommunikation i Örebro, oavsett om du befinner dig på beställarsidan eller leverantörssidan. Genom nätverket vill vi stärka Örebros marknadsförare, lyfta fram god marknadsföring och bidra till tillväxt och utveckling av branschen. Är du osäker på om din roll passar för marknadsklubben? Hör av dig till oss så ser vi om nätverket är passande för dig. Nätverket är baserat i Örebro, men det går jättebra att anmäla sig till träffar även om man är verksam i en annan region/stad i vårt Handelskammar-område.

Deltagare

Vi har nya system för anmälningar, varpå deltagarlistans uppdatering för tillfället har en efterdröjning. Därför kan det ta några dagar innan alla anmälda syns i nedan lista:

Förnamn Efternamn Organisation
Abdul Rahman Khawatmi Smart System AB
Anna Dyk Folkuniversitetet Örebro
Elise Fahlander Handelskammaren Mälardalen
Emelie Lagerström Nordenfrost Sweden AB
Erica Andersson TakeOff Video AB
Frida Karlsson Liljedal Communication AB
Gunnel Johansson Atletus
Hanna Jacobsen Liljedal Communication AB
Henric Rudin Reklamproffsen AB
Hilde Groenewegen MicroData Skandinavien AB
Jessica Sparr Handelskammaren Mälardalen
Karolina Donnerot MicroData Skandinavien AB
Lars-Inge Wixner Atletus
Maria Englund Santé Sweden AB
Maria Green Örebrokompaniet AB
Mats Linderoth Hjälmprojektet
Mely Ackebo Folkuniversitetet Örebro
Minna Larsson Sweco Sverige AB, Örebro
Omar Al Olowan Folkuniversitetet Örebro
Pär Ek Woodtypes
Simon Kasto Bilia Xpeng
Staffan Juliusson Time2Care Scandinavia AB
Stephanie da Paixao IKEA för Företag Örebro
Stina Nyman MicroData Skandinavien AB
Thord Andersson Västra stambanegruppen
Veronica Gehlin Örebrokompaniet AB
Vilhelm Hanzén Gul PR

Kontaktperson:

Elise Fahlander

  • Kommunikationsansvarig

Information och anmälan

Tid

10 april 2025, kl 11.30-13.00 (lunch 11.30-12.00)

Plats

NA, Klostergatan 23, Örebro

Information

Anmälan är bindande, men platsen får naturligtvis överlåtas till en annan person. Max två deltagare från samma företag (vill ni ha fler platser? Kontakta oss först)

Den här träffen gäller för deltagare i nätverket Marknadsklubben. För att bli deltagare i nätverket behöver du jobba inom en roll inom kommunikation/marknadsföring på antingen leverantörs- eller beställarsidan.

Pris

150 kronor Kostnadsfritt för medlemmar i Handelskammaren Mälardalen.
300 kronor Kostnadsfritt för icke medlemmar.
(Det här är ett specialtillfälle där träffen den här gången är kostnadsfri)

Sista anmälan för förtursplats: 10 mars kl. 13.00
Sista anmälan totalt: 25 mars

FÅ PLATSER KVAR!!!

OBS! Begränsat antal platser, först till kvarn. Vi har exklusiva förtursplatser fram till 10 mars kl 13.00. Du anmäler dig via vår hemsida.

Samarbetspartner