Ny studie visar nyhetsmedias styrka – trovärdig kontext ger ökad effekt och driver konverteringar
Effekten av nyhetsmedia är starkt bidragande till annonsörers framgång, visar en ny studie gjord av GroupM/choreograph på uppdrag av Bonnier News. – Kontexten där annonser visas är en av de starkaste drivkrafterna för att öka konverteringar, säger Daniel Trulsson, Lead Insight Manager, Bonnier News.
Under Marknadsklubbens andra träff i år får vi ta del av en omfattande studie framtagen av Choreograph på uppdrag av Bonnier News för att undersöka effekten av annonsering inom nyhetsmedia. Studien, som är en uppföljning av en liknande studie från 2019, syftar till att ge annonsörer en djupare förståelse för hur medielandskapet har förändrats över tid och vilken roll nyhetsmedia spelar i att driva försäljning.
Studien består av två delar. Den första delen är en metastudie som visar hur medielandskapet har utvecklats baserat på olika mediekanalers ROI, (Return of investment). Den andra delen fokuserar på digital displayannonsering och visar kontextens betydelse och påverkan på annonsens effekter, i det här fallet kopplat till konvertering.
– Effekterna av annonsering i form av medieinvesteringars förmåga att driva försäljning har ökat över tid. ROI för online-media ökar och driver total ROI uppåt medan offline-medias ROI är stabil, säger Daniel Trulsson.
Studien visar dessutom att kontexten av nyhetsmedia är särskilt stark när det gäller att driva konverteringar jämfört med andra kontexter.
Program
11.15 - Drop in
11.30-12.00 Lunch
12.00-13.00 Föreläsning
Föreläsningens innehåll
Under föreläsningen får du genomgång av bland annat:
- Förändringar över tid: Analyser om hur effektiviteten hos nyhetsmedia har utvecklats och förändrats över tid
- Nyhetsmedia jämfört med andra kanaler: Hur nyhetsmedia presterar i förhållande till andra mediekanaler
- Insikter för olika branscher: Hur nyhetsmedia fungerar inom olika branscher
- Annonseringens sammanhang: Hur kontexten i nyhetsmedia skiljer sig från andra miljöer beträffande digital annonsering.
- Efter presentationen följer ett panelsamtal med parter från utvalda branscher i Västerås
Varmt välkommen att ta del av en inspirerande lunch tillsammans med Marknadsklubben och Bonnier News!