Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Kraftigt ökade krav på järnväg och väg: investeringar i miljardnivå behövs för att Örebro och Västmanlands län ska klara NATO:s krav på robusthet

Sedan Sveriges inträde i NATO tidigare i år är bedömningen enligt en ny rapport att Sverige behöver investera kraftigt i transportinfrastrukturen. För Örebro och Västmanlands läns del rör det sig om över 10 miljarder kronor under en 10-årsperiod.

Som medlemsland i NATO ställs det upp sju olika baskrav som till exempel hantering av livsmedel, energisystem och kommunikation och det gäller både det civila försvaret som militära intressen.

I en ny rapport lyfts sex nyckelstråk upp inom transportinfrastrukturen för att öka robustheten och krav i den nya NATO-ekonomin, främst i öst-västlig riktning varav Oslo-Stockholm är ett av dessa. Majoriteten av investeringarna behövs ske inom järnväg, men även vägar. Rapporten visar även att investeringarna är samhällsekonomiskt lönsamma.

Örebro och Västmanlands län står därför inför behovet av kraftiga infrastrukturinvesteringar de kommande åren för att stärka beredskapen och försvaret inom ramen för NATO-inträdet. Främst rör det nya investeringar i järnväg som en ryggrad för tillväxt och svensk civil och militär beredskap. Handelskammaren Mälardalen ser stora möjligheter att skapa effektivare transporter inte bara för arbetspendling och gods, utan också som en kritisk del av Sveriges försvarsstrategi.

Det handlar både om upprustning av eftersatt järnvägsunderhåll, men även helt ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade ”Nobelbanan”. Dessutom behöver Mälarbanan färdigställas med dubbelspår längs hela sträckan. Investeringarna uppgår till över 10 miljarder i båda länen och bedöms bidra med över 6 000 arbetstillfällen under 10-årsperiod. Dessa investeringar är utöver det som redan är beslutat i nationell infrastrukturplan.

"Det är avgörande att samhället gör de nödvändiga infrastrukturinvesteringarna för att förbereda våra regioner för de nya utmaningar och möjligheter som NATO-medlemskapet medför. Det är olyckligt att dessa stråk inte finns upptaget i nationell plan idag. Vi har nu en chans att stärka vår roll både nationellt och internationellt" säger Oskar Axelsson, VD, Handelskammaren Mälardalen

 

Pressmeddelande från Stockholms Handelskammare.
Rapport med statistik.

___________________________

I maj 2024 lämnade Handelskammaren Mälardalen in remissvar kring infrastrukturen och lyfte bland annat inträdet i NATO redan då

Handelskammaren lyfter även en rad regionala möjligheter och utmaningar i sitt remissvar. Inte minst gäller det hela stråket Stockholm-Oslo som är rejält eftersatt och i och med omvärldsläget och inträdet i NATO får sträckan dessutom en viktig roll ur ett totalförsvarsperspektiv... Inlägget i sin helhet kan du läsa här. Hela remissvaret hittar du här.

Oskar Axelsson

  • Verkställande direktör