Som medlemsland i NATO ställs det upp sju olika baskrav som till exempel hantering av livsmedel, energisystem och kommunikation och det gäller både det civila försvaret som militära intressen.
I en ny rapport lyfts sex nyckelstråk upp inom transportinfrastrukturen för att öka robustheten och krav i den nya NATO-ekonomin, främst i öst-västlig riktning varav Oslo-Stockholm är ett av dessa. Majoriteten av investeringarna behövs ske inom järnväg, men även vägar. Rapporten visar även att investeringarna är samhällsekonomiskt lönsamma.
Örebro och Västmanlands län står därför inför behovet av kraftiga infrastrukturinvesteringar de kommande åren för att stärka beredskapen och försvaret inom ramen för NATO-inträdet. Främst rör det nya investeringar i järnväg som en ryggrad för tillväxt och svensk civil och militär beredskap. Handelskammaren Mälardalen ser stora möjligheter att skapa effektivare transporter inte bara för arbetspendling och gods, utan också som en kritisk del av Sveriges försvarsstrategi.
Det handlar både om upprustning av eftersatt järnvägsunderhåll, men även helt ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn, den så kallade ”Nobelbanan”. Dessutom behöver Mälarbanan färdigställas med dubbelspår längs hela sträckan. Investeringarna uppgår till över 10 miljarder i båda länen och bedöms bidra med över 6 000 arbetstillfällen under 10-årsperiod. Dessa investeringar är utöver det som redan är beslutat i nationell infrastrukturplan.
"Det är avgörande att samhället gör de nödvändiga infrastrukturinvesteringarna för att förbereda våra regioner för de nya utmaningar och möjligheter som NATO-medlemskapet medför. Det är olyckligt att dessa stråk inte finns upptaget i nationell plan idag. Vi har nu en chans att stärka vår roll både nationellt och internationellt" säger Oskar Axelsson, VD, Handelskammaren Mälardalen
Pressmeddelande från Stockholms Handelskammare.
Rapport med statistik.