Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Professionella reklamköpare gör bättre affärer

En stor andel av företagens marknadsbudgetar kastas i sjön varje dag eftersom reklambyråernas uppdragsgivare är dåligt förberedda eller erfarna beställare. Byråernas iver att starta projekt och komma igång med arbetet snabbt bidrar också till dåliga beslut och ineffektiva kampanjer.

På höstens sista Marknadsklubb i Örebro föreläste Daniel Forneheim från reklambyrån Think Happy Thoughts om vad reklamköpare bör tänka på innan de lämnar budget och uppdrag till en byrå. Daniel har tidigare varit stor reklamköpare som Nordisk Brand manager på Electorlux och uppdragsgivare till både små och världsomspännande reklambyråer. Han berättade om tre viktiga hörnstenar för en reklamköpare:

  1. Lär känna din produkt/tjänst och målgrupp utan och innan.
  2. Skapa en intern arbetsgrupp, gör en genomarbetad byråbrief och var överens om vem som bestämmer.
  3. Sälj in produkten/tjänsten till reklambyrån – de måste gilla den.

Om man har dessa hörnstenar på plats så är förutsättningarna goda för att man ska kunna driva ett effektivt projekt mellan uppdragsgivare och byrå.

- Som köpare bör man räkna med att det tar mycket tid i anspråk att genomföra en kampanj om det ska bli bra, man kan inte lägga allt arbete i knät på byrån, säger Daniel.

En brief är en uppdragsbeskrivning och ett underlag som reklambyrån använder i det kreativa arbetet. Daniel tipsade om att det är bra om alla personer som ansvarar för kampanjen har sett och är överens om briefen innan den lämnas till reklambyrån. Se också till att både uppdragsgivare och byrå är eniga om innehållet i briefen innan det kreativa arbetet börjar.

- De kunder som har en riktigt bra byråbrief får bäst resultat av sina kampanjer, säger Daniel.

En bra brief beskriver syftet, målsättningen och ambitionsnivån för marknadsaktiviteten. Den innehåller också information om produkten/tjänsten, målgrupp, budskap, medieval, leverans, budget, konkurrenter och eventuella andra kampanjer och marknadsaktiviteter som kan påverka kampanjen.

Mia Järliden

  • Projektledare
  • UTSIKT och affärsnätverk

Think Happy Thoughts

Du hör det redan på namnet. På vår reklambyrå är det inte bara strategi och integrerad kommunikation som räknas. Namnet Think Happy Thoughts förpliktigar – det ska vara roligt att jobba med oss och hos oss. Vi tror att i en positiv, jämställd och god arbetsmiljö föds och frodas de bästa idéerna. Berätta, vilken är din happy thought?

/ Emily Öjdemark, vd och Daniel Forneheim, grundare