Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Besöksnäringen 2030 – vi möter framtiden tillsammans

När företagare och representanter för Örebro universitet träffades för att diskutera framtiden inom besöksnäringen i Örebro län var intresset stort. Ett 50-tal deltagare möttes för att lära mer och workshoppa kring viktiga framtidsfrågor som kompetensförsörjning, attraktiva arbetsgivare och verksamhetsutveckling. Blandningen av studenter, forskare och branschrepresentanter bidrog till livliga och engagerande diskussioner om hur man tillsammans kan möta besöksnäringens utmaningar.

Roger Hjälm, vd vid Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog

Forskaren Tobias Nygren inledde dagen med en framtidsspaning på hur branschen kommer att ha utvecklats till 2030.  Tobias forskar till vardags om vad som händer när vi kombinerar mat, dryck och ledarskap på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Tobias pekade på fyra viktiga trender:

  • Digitalisering och AI
  • Hållbarhet och hälsa
  • Humankapital och värdskap
  • Individualisering

Kan branschen hänga med i dessa trender finns det en stor chans att lyckas i framtiden och möjligheten till att attrahera både nya och befintliga kunder på ett effektivt sätt. Han talade också om vikten av att visa upp det som är unikt i både Örebroregionen och i Sverige.

- Ren natur är vårt absolut starkaste varumärke, säger Tobias Nygren.

Roger Hjälm, som är vd vid Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog, berättade inspirerande om sitt och krogens arbete för att möta framtiden. Han pratade om företagets värdegrund och hur de arbetar med den i alla led för att alla medarbetare ska känna sig delaktiga i framtiden och utvecklingen inom företaget.

- Vi anställer de vi tycker är bäst och de som vill någonstans. Vi vill skapa något unikt, säger Roger Hjälm.

Han berättade om företagets värdeord: ödmjukhet, glädje och mod och hur de jobbar konkret med värderingarna.

- Alla får till exempel lika mycket dricks och om vi inte är glada så kopplar vi alltid på ett smajl när vi jobbar, berättar Roger.

Det största orosmolnet just nu är att hitta medarbetare som vill jobba i branschen och Roger har många idéer om vad man kan göra som företagare inom besöksnäringen.

- Vi kan skola om människor som har rätt inställning och vilja, vi behöver ta oss tid att vara delaktiga i olika branschråd som jobbar med bemanning och återväx till vår bransch och vi behöver hitta nya och kreativa lösningar som gör oss intressanta och spännande för fler, säger Roger Hjälm.

Roger delade med sig av flera kreativa idéer som skulle sätta Örebroregionen på kartan. Varför inte skapa en matfabrik med nysvenskar och folk som har trassel och filéa sju ton gös varje sommar? Ett restaurangkök med tvåskift och utbildning i svenska?

- Tänk om restaurangerna kunde skicka dit sina gösrecept och sedan få maten levererad till dörren! säger Roger Hjäm.

Och idéerna tar inte slut där.

- Kanske tredagarsvecka? Det fungerar på Maeemo, en prisbelönt restaurang i Oslo. Eller öppna dagis och nattis i anslutning till restaurangen? avslutar Roger Hjälm

Besöksnäringen 2030

Besöksnäringen 2030 är ett samarbete mellan Handelskammaren Mälardalen och Örebro universitet Uppdrag AB.

Vill du veta mer? Kontakta Mia Järliden.