Handelskammaren Mälardalen

Nyheter

Dags att skrota din strategi för sociala medier

Liljedal Communications och Handelskammarens Marknadsklubb bjöd in till en fullsatt lunchföreläsning med Emma Blom, vd på Social Industries. Temat var marknadsföring i sociala medier och Emma Blom vände upp och ner på alla traditionella metoder och modeller.

Det finns knappt ett enda företag, som utöver den vanliga marknadsplanen, inte också har en uttalad sociala medier-strategi. Men problemet med sådana strategier är att de väldigt snabbt blir irrelevanta eftersom både de sociala medierna och användarnas beteende förändras så snabbt.

- Så om du sitter på en strategi som har ett år eller mer på nacken så är det tyvärr dags att skrota den och tänka om, säger Emma Blom.

Allt för ofta lever sociala medier utanför den övriga marknadsföringen, med en separat strategi. Det leder oftast till mindre budget, färre resurser och också sämre resultat. Många företags målgrupper spenderar mesta delen av sin tid i sociala medier jämfört med något annat medium. Därför borde också företagen finnas där i lika hög grad, men man måste också anpassa sig till målgruppens önskemål och inte utgå från sig själv.

- Målgruppen är på sociala medier för att fördriva tid, umgås och förlusta sig. Inte för att titta på reklam. Hur många surfade in på ett företags Facebook-sida i morse? Man gör inte det! slår Emma Blom fast.

Många företag lägger mycket tid och resurser på att skapa en enhetlig varumärkesplattform med grafisk profil och sedan bestämma hur innehållet i marknadsföringen ska utformas för olika kanaler. Hur ska vårt content se ut? Vad är vår tone-of-voice? Vilket typ av visuellt material förknippar vi med vårt varumärke? Man planerar också för mätning och uppföljning av kampanjer, annonser och inlägg. När marknadsföringen nu flyttas till sociala medier så tar man med sig hela paketet dit.

- Problemet är att det inte funkar särskilt bra. Lägg inte mer pengar på att göra en grafisk profil och sedan skapa innehåll. Om man gör en film så vill man att folk ska titta på den. ”Klicka här” räcker som text. Till det behövs ingen copy. Följ dina följare, gilla dem och var som en kompis. Släpp kontrollen och mät inte det som inte kan mätas, säger Emma Blom.

Emma Blom påminde också om att sociala medier inte är ett reach-medium eller en kanal för kundsupport. Det finns heller inget enkelt recept för att lyckas nå fram med sina budskap eftersom man inte kan påverka det som händer på Facebook, Instagram eller Snapchat. Det är SOCIALA medier som var och ett fungerar på olika sätt och det behöver alla som vill nå ut med sina budskap anpassa sig till.

Mia Järliden

  • Projektledare
  • UTSIKT och affärsnätverk

Social Industries och Emma Blom

Läs mer om hur Emma Blom tänker om hur man hanterar kritikstormar i sociala medier, varför reklambyråer är överbetalda och om att tvingas överprestera för att ta sig fram som kvinna.